Afstemning: Om otte dage får hackere en gylden mulighed for at afpresse virksomheder - frygter I angreb, når GDPR træder i kraft?

Når den nye persondatalov træder i kraft den 25. maj, får de it-kriminelle endnu et værktøj til at afpresse danske virksomheder, vurderer Rådet for Digital Sikkerhed. Spørgsmålet er, om danske virksomheder er forberedt på det. Deltag i afstemningen under artiklen.

Folketinget har i dag vedtaget den danske tilretning af EU's persondataforordning, der skal sikre EU-borgernes persondata endnu bedre.

Men med loven får hackerne nu endnu en mulighed for at kunne presse penge ud af danske virksomheder og myndigheder, vurderer Rådet for Digital Sikkerhed.

“Det er fuldstændig oplagt, hvis man er it-kriminel, at forsøge at hacke sig til nogle personoplysninger og så afpresse sit offer ved at bede om halvdelen af, hvad bøden er hos Datatilsynet,” siger Henning Mortensen, formand for Rådet for Digital Sikkerhed.

Læs også: Præcis en måned til GDPR: Hver tredje virksomhed er stadig ikke klar

Hackerne venter ikke til den 25. maj
Formanden for Rådet for Digital Sikkerhed undersreger dog, at der ikke nødvendigvis sidder hundredevis af hackre klar til at stjæle persondata fra danske virksomheder.

“Når jeg mener, at det her er en risiko, så er det fordi, at det ville være rationelt for it-kriminelle at gøre. Det betyder ikke, at de it-kriminelle nødvendigvis er så rationelle. Så jeg regner ikke med, at der vil ligge 50 krav mod danske virksomheder den 25. maj,” siger Henning Mortensen.

Der er dog ingen grund til at læne sig tilbage frem mod den 25. maj. Ifølge Henning Mortensen, så er hackerne sandsynligvis allerede igang med at stjæle persondata, som de kan afpresse virksomhederne med, når loven træder i kraft den 25. maj.

“De it-kriminelle er ikke nødvendigvis så rationelle”
Er det sandsynligt, at der sidder it-kriminelle og minutiøst gennemgår, hvilke virksomheder, der ikke overholder persondataloven for at hacke dem?

“Det er en helt rigtig pointe. De it-kriminelle er nemlig ikke nødvendigvis så rationelle. De angriber som regel over en bred kam og så ser de, hvad de vil kunne få fat på,” forklarer Henning Mortensen.

Det vil altså være en ny startegi for de it-kriminelle, men Henning Mortensen mener alligevel, at der er grund til at holde øje med udviklingen.

“Det ville være meget mere målrettet, end de it-kriminelle normalt arbejder, hvis man går specifikt efter de her GDPR-oplysninger. Men jeg tror det er en tendens vi kommer til at se, som et nyt værktøj for de it-kriminelle.”






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Sådan afgør Lyngby Taarbæk Kommune valget mellem Schultz og KMD: "Der er ingen tvivl om, at det vil være allernemmest bare at blive hos KMD"
Interview: Kampen om at levere det nye fagsystem til Lyngby Taarbæk Kommunes jobcenter står mellem Schultz og KMD, efter KMD har opsagt den nuværende kontrakt tre måneder før tid. Læs her hvordan Lyngby Taarbæk Kommune beslutter sig for, hvilket af de to nye systemer kommunen skal bruge fra årsskiftet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
It-fagforbund rasler med sablerne over for IBM: Kræver overenskomst til 300 fyringstruede KMD-medarbejdere
It-fagforbundene Prosa og HK kræver nu, at de 300 fyringstruede KMD-medarbejdere, der den 1. oktober bliver virksomhedsoverdraget til IBM, bliver sikret med en overenskomst. Hvis kravene ikke bliver efterkommet, kan det ende med en faglig tvist, lyder det fra Prosa.
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.