Artikel top billede

Først vandt Uber appelsag i London: Nu vil tjenesten tilbage til Danmark

Uber planlægger at vende tilbage til det danske marked. Det melder tjenesten efter at Uber tirsdag vandt retten til igen at køre i London.

Tirsdag vandt Uber en appelsag i London, og tjenesten fik dermed grønt lys til igen at køre i den engelske hovedstad - i første omgang på prøvetid i 15 måneder.

Det skete efter Storbritannien i september afviste en ansøgning fra Uber om få lov til at køre i London i fem år, hvilket betød at Uber måtte forlade landet, ligesom det er sket i Danmark.

Sejren i Storbritannien har dog givet Uber blod på tanden.

Tjenesten melder nu, at den også vil tilbage på det danske marked.

"Den nuværende lovgivning gør Ubers tilbagevenden sværere. Men vi er ivrige efter at finde en måde, der er helt i overensstemmelse med transportlovgivningen," oplyser Daniel Byrne, Ubers pressetalsmand i Danmark til Fagbladet 3F.

Han uddyber ikke, hvordan Uber konkret vil bære sig ad med at komme tilbage på det danske marked i overensstemmelse med den danske lovgivning.

Læs også: Ubers elcykler triller ind i Europa

Uber var tre år på det danske marked

Uber kom til Danmark i 2014, og tjenesten forlod landet igen 18. april 2017 som følge af kravene til den kommende taxilov, som, tjenesten mente, ville gøre det umuligt for Uber at operere i landet.

Det nye taxilovgivning omfattede blandt andet krav om fysiske taxametre i bilerne, videoovervågning og sædefølere.

Det er ikke første gang, at Uber lufter intentionen om at vende tilbage til det danske marked, men hvordan det konkret skal foregå, mangler der altså stadig svar på.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere