Syv nye opdagelser om Apples hemmelige bil-projekt: Her er hvad vi ved

Apple har lagt sag an mod en kinesisk ingeniør, som selskabet mener har hugget hemmeligheder om dets hemmelige bil-projekt. Sagsanlægget åbenbarer syv opdagelser om bil-projektet.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Apple har lagt sag an mod den tidligere medarbejder Xiaolang Zhang, som selskabet beskylder for at have hugget dokumenter om selskabets hemmelige bil-projekt.

Computerworlds amerikanske nyhedsbureau har kigget nærmere i sagsanlæggets dokumenter, som indeholder en række detaljer om Apples ellers ret hemmeligheds-stemplede bil-projekt, der hedder ‘Project Titan.’

Apple etablerede 'Project Titan' i 2015 med den klare ambition at være klar med en Apple-bil i 2019.

Det kan du læse mere om her: Apple sætter turbo på bil-udvikling med kæmpe-afdeling: Apple-bil vil være klar i 2019

I oktober i fjor blev der så lækket de første foto af det, der angiveligt er fra en test af det, der nu viser sig at være en almindelig bil med Apple-udstyr på.

Dem kan du se her: Nye billeder ser dagens lys: Her er Apples selvkørende bil

Sagen med den kinesiske ingeniør viser da også, at Apple allerede nu ligger inde med et større antal større, interne databaser, der indeholder det, som selskabet betegner som forretningshemmeligheder, intellektuel ejendom og andre vigtige ting med direkte relation til udviklingen af et selvkørende køretøj.

Alene det, at Apple har en hel række interne databaser på området siger lidt om omfanget.

Apple har i dag da også patenter på en række systemer til selvkørende biler - herunder teknologier til håntering, navigation, netværk, AR, Lidar-detektion, kamera-styring, klima-kontrol og lignende ting.

Her har du syvopdagelser, som Computerworlds amerikanske nyhedsbureau har fundet i papirerne fra sagsanlægget mod den kinesiske ingeniør-

Tusindvis af medarbejdere arbejder på en bil

Apple har tidligere bekræftet, at selskabet er i gang med at udvikle et eller andet slags køretøj, men omfanget har været uklart.

Fornylig anlagde Apple imidlertid sag mod den tidligere medarbejder Xiaolang Zhang, som Apple mener har hugget blueprints med forretningshemmeligheder om de selvkørende biler.

Af sagsanlægget fremgår det, at mindst 5.000 Apple-ansatte har adgang til selskabets dokumenter og filer om de selvkørende biler.

Vores nyhedsbureau tolker det i den retning, at 5.000 medarbejdere dermed er engageret i arbejdet med at udvikle en selvkørende bil.

Teams skal skjule det fulde overblik

Samtidig fremgår det af søgsmålet, at Xiaolang Zhang har haft adgang til data om bil-projektet, som ellers har været forbeholdt 2.700 nøglemedarbejdere.

Vores nyhedsbureau skriver, at Apple anvender en silo-baseret organisationsmodel, der skal sikre, at kun ganske få medarbejdere har det fulde overblik over projektet.

Apple har tidligere anvendt netop denne model i vigtige og hemmeligheds-krævende udviklingsprojekter.

Apple udvikler et helt ny analysesystem

Xiaolang Zhang arbejdede med udvikling af både software og hardware til de selvkørende biler.

Ifølge Apples sagsanlæg arbejdede han for selsabets såkaldte Compute Team med at designe og teste printkort til at analysere sensor-data.

“Det er sandsynligt, at Apple håber at bygge et Lidar-baseret system, og at selskábet bygger løsninger til akkurat fortolkning af billeder, som køretøjet tager,” skriver vores amerikanske nyhedsbureau.

Apple Maps spiller helt central rolle

Apple meddelte forleden, at selskabet var i gang med et totalt redesign af Apple Maps.

Det kan du læse mere om her: Apple på vej med helt ny udgave af Apple Maps - skal hente data fra millioner af iPhones.

Det ligger helt klart, at Apple Maps kommer til at spille en central rolle i udviklingen af en Apple iCar.

Et klart tegn er, at Apple hjemtager al udvikling af kort-programmet, der i dag bygger på data fra flere forskellige leverandører.

Apple bygger allerede prototyper

Af sagsanlægget fremgår det, at der i de dokumenter, som Xiaolang Zhang angiveligt stjal, er ret detaljerede oplysninger om Apples prototyper.

De inkluderer blandt andet detaljer om strøm, batteri-system, affjedring, kardan-ophæng og flere andre ting.

“Det antyder, at selskabet enten bygger prototyper eller er i gang med at bygge komponenter hertil,” lyder det fra vores nyhedsbureau.

Desuden indeholdte de data, som Xiaolang Zhang stjal, forskellige tekniske manualer, skemaer og rapporter - blandt andet om nye batteri-teknologier, som udvikles til avancerede køle-systemer.

Apple har et særligt, internt sikkerhedskorps

Xiaolang Zhang blev afsløret af Apples særlige, interne sikkerhedskorps, som hedder Product Security Team, viser dokumenterne.

Det skete dog først efter, at Xiaolang Zhang havde sagt sit job op og rejst til Kina med dokumenterne.

Ifølge sagsanlægget er Product Security Team i stand til at finde ud af helt nøjagtigt hvilke dokumenter, der er blevet delt, hvornår, hvor og med hvilke netværk.

Det var Product Security Team, der opdagede, at Xiaolang Zhang havde haft adgang til store mængder data umiddelbart inden, han sagde op, og det fik alarmklokkerne til at ringe.

Apple er i fuld gang med at rekruttere

Apple er fortsat i gang med at rekruttere ledere og chefer til udviklingsprojektet.

Det er således kun en måned siden, at selskabet hyrede top-ingeniøren Jaime Waydo, som hidtil har arbejdet for Googles bil-projekt, Waymo.

Selskabet beskæftiger i dag en helt række af Teslas tidligere topfolk samt forskellige eksperter, der tidligere har arbejdet for eksempelvis BlackBerry, Ford, GM og batteriselskabet A123 Systems.

“Selskabet rekrutterer fortsat kompetencer med relevans til Project Titan - inklusive robot-ingeniører,” skriver vores nyhedsbureau med henvisning til dette jobopslag.

Læs også:

Apple-udviklere afslører planer for selvkørende biler: Bruger færre sensorer end andre

Apple-boss bryder tavsheden: Ja, vi arbejder på teknologi til selvkørende biler

Hvor skal Apples næste store hit komme fra? Her er alle de revolutionerende teknologier, som Applearbejder med

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S