Spammails er igen blevet hackernes yndlingsvåben: Men de har nye tricks i ærmet

Hackerne er igen begyndt at bruge spammails når du skal inficere en computer med malware. En ny analyse fra F-Secure viser, at antallet af ofre der klikker på spammails er steget til over 14 procent.

Artikel top billede

Selvom spammails er lige så gammelt et trick som internettet, så er det igen blevet hackernes mest effektive våben til at sprede malware og ondsindede internetadresser.

Det meddeler det finske sikkerhedsfirma F-Secure.

“E-mailspam er igen det mest populære værktøj til at sprede malware og inficerede links,” siger Päivi Tynninen, der er trusselsanalytiker hos F-Secure i en pressemeddelelse og fortsætter:

“Igennem de senere år er det fortsat blevet mere populært i takt med at it-systemer bliver mere sikre mod ondsindet software.”

Læs også: Afpresningsmail rammer Danmark: Jeg ved, at du har surfet porno!

Ifølge F-Secures analyse har fordlingen af spammails i det første halvår af 2018 været, at 46 procent har været dating-svindel, 23 procent er mails med en vedhæftet malwarefil mens 31 procent indeholdt links til inficerede hjemmesider.

Bruger nye tricks

Men selvom spammails er et gammelt trick, så har hackerne fundt nye metoder til at få os til at klikke på indholdet i de inficerede mails.

Læs også: Ingen af Googles 85.000 medarbejdere har været ramt af phishing-angreb i mere end halvandet år: Hemmeligheden er en fysisk nøgle

“I stedet for bare at vedhæfte en malwarefil, så ser vi at spammailen ofte indeholder et link der viser dig videre til en harmløs side, der derefter skal få dig videre til det inficerede indhold,” forklarer Päivi Tynninen i pressemeddelelsen.

“Det ekstra link er en metode, der skal sørge for at malwaren kan blive på siden så længe som muligt uden at blive opdaget.”

Derudover har det større succes hvis mailen ser ud til at komme fra en kendt afsender, og hvis indholdet kræver at offeret svarer inden for meget kort tid, forklarer F-Secure.

Læs også: Har du husket at nedskrive en politik for lagring af e-mail? Det bør du gøre straks

Og det ser tilsyneladende ud til at have virket. Ifølge analysen er antallet af brugere, der klikker på inficerede spammails steget fra 13,4 procent i sidste halvdel af 2017 til 14,2 procent i de første seks måneder af 2018.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly