Dansk startup samarbejder med Unity om dragt, der skal gøre 'motion capture' markant billigere

En dragt til bare 2.500 kroner skal nu sælges til Hollywood med hjælp fra Unity, hvor den skal gøre motion capure billigere og mere tilgængeligt.

Artikel top billede

En dansk startup har opfundet en dragt der nemt og billigt kan indspille bevægelser til computeranimationer, i stedet for at bruge traditionel motion caption-udstyr

Virksomheden bag hedder Rokoko og med hjælp fra Unity skal der nu for alvor gang i salget af den dansk-udviklede dragt.

Læs også: Danske Unity scorer gigantisk kapital-investering: Får 2,7 milliarder kroner til mere vækst

Det skriver erhvervsmediet Finans.

“Jeg gik på Filmskolen som producerelev og skulle lave animation. Men det var svært at komme i gang og helt grelt med motion capture. Man skulle bruge et helt studie og en masse kameraer. Det kostede rigtig mange penge, og vi fandt ud af, at man kunne gøre det på en anden måde,” siger stifter og direktør for Rokoko, Jakob Balslev til Finans.

Læs også: Danske Unity er blevet en global softwaresucces: Her er hele historien om en af de største danske it-succeser

Men pengene skal ikke bare findes ved at sælge den relativt billige dragt. Planen er, at kunderne skal tegne et abbonnoment på teknologien.

Prisen skal være omkring 10 dollars om måneden og 1-5 dollars per bevægelse man efterfølgende ønsker at bruge.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil