Artikel top billede

Edith Mærsk er et containerskib i den såkaldte E-klasse. Skibet er bygget på Lindø-værftet i Odense tilbage i 2007.
Foto: A.P. Møller-Mærsk (Foto: Foto: Mærsk)

Mærsk har et blockchain-projekt, der rent faktisk virker: Ny platform skal aflive engelsk papirnusseri fra 1600-tallet

Ved hjælp af blockchain-teknologi og realtidsdata arbejder A.P. Møller Mærsk på et opgør med en flere hundrede år gammel og transaktionstung forsikringsmodel.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Et unikt indblik i ny blockchain-platform, der skal ruske op i det ikoniske maritime forsikringssystem.
  • A.P. Møller-Mærsks erfaringer fra arbejdet.
  • Gode råd til, hvordan dit projekt bliver en succes.
1.426
7:15 min
Containerskibet Edith Mærsk skærer sig med sine 397 lyseblå meter vej gennem alverdens farvandenes bølger. Ruterne rundt på kloden er lange og udfordrende og bliver sometider krydret med pirater, uvejr og internationale konflikter.

Med sine op til 13.500 20-fodscontainere ombord er der, hvis man indregner skibet, på den type a containerskibe tale om værdier for op imod 500 millioner dollar, der flyder rundt.

Det er naturligvis forsikret, men selvom et moderne containerskib som Edith Mærsk er noget nær et teknologisk vidunder, der kan opereres af 13 besætningsmedlemmer, så er selve forsikringsprocessen papirtung og baserer sig på historiske data.

Men det skal der gøres noget ved. Derfor har man hos A.P. Møller-Mærsk været med til at udvikle en digital platform, der kan gøre op med den sædvanlige måde at forsikre sine skibe og last.