Skype-nedbrud efter fastnet-succes

Muligheden for at ringe til traditionelle mobil- og fastnettelefoner har over weekenden givet voldsomme problemer for IP-telefonitjenesten Skype. En uventet succes har medført dårlig talekvalitet og afbrudte samtaler, og Skype er nu klar til at give kunderne deres penge tilbage.

Dårlig lydkvalitet og afbrudte samtaler har været hverdag for brugerne af Skypes fastnettjeneste Skypeout, siden den officielle version af programmet blev udgivet i sidste uge.

Skypeout tillader brugerne at ringe billigt til traditionelle fastnet- og mobiltelefoner, og brugerne er strømmet til i sådan en grad, at netværket ikke har kunnet følge med.

Over weekenden har Skype derfor valgt at gøre tjenesten gratis, så brugerne senere vil få pengene tilbage for de opkald, det trods alt lykkes at gennemføre.

Computerworld Online har testet tjenesten, og når det endelig lykkes at komme igennem er samtalernes kvalitet meget dårlig.

P2P ikke ramt

Nedbruddet har alene ramt tjenesten Skypeout og ikke haft indflydelse på samtaler mellem to computere, som Skype primært bruges til.

Her har Skype siden begyndelsen fokuseret på at være et P2P-program, hvor samtalerne ikke går gennem en central server, men i stedet sendes igennem de aktive brugeres forbindelser.

P2P-strukturen har gjort det muligt for Skype at vokse lynhurtigt, uden at det er gået ud over samtalekvaliteten på opkald mellem to pc'er.

Det samme har dog ikke været tilfældet med tjenesten Skypeout, hvor samtalen foregår mellem en pc og det traditionelle telefonnetværk.

Aftaler med teleudbydere

Her har Skype indgået aftaler med teleudbyderne Colt Telecom, Teleglobe, Ibasis og Level 3 Communications, og enten de eller Skype selv har åbenbart ikke været i stand til at følge med i samme takt, som brugerne er strømmet til den nye tjeneste.

Nedbruddet på Skypeout kommer kun få dage, efter at Skype hævede priserne for at bruge tjenesten med omkring 50 procent, hvilket fik mange brugere til rase på selskabets debatforum.

Skype skriver på selskabets hjemmeside, at Skypeout forventes at køre uden problemer igen mandag.

Selskabet er stiftet af danske Janus Friis og svenske Niklas Zellström og modtog i marts knap 115 millioner kroner fra en række investorer.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Epona A/S

    IT Support Specialist

    Sydjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S