Slut med fup og røgslør: Google vil tage livet af url’en, som du kender den

Det er alt for svært for almindelige brugere at forstå, hvad en url viser, og om brugeren virkelig besøger den side, han eller hun forventer, mener Google. Derfor vil Google ændre den måde, browsere præsenterer oplysninger om websteder.

Artikel top billede

Url’en, som du kender den, er snart fortid. I hvert fald er Google i fuld sving med at finde en anden og mere gennemsigtig måde at vise oplysninger om, hvad det er for et websted, du besøger med din browser.

Computerworlds svenske søstermedie techworld.se skriver med Wired som kilde, at Google anser url’en i sin nuværende form som et barn af en mere uskyldig tid i nettets historie, men at den er alt for let at manipulere med for folk med dunkle hensigter, så almindelige brugere ret let kan narres til at tro, at de besøger et helt andet site, end de faktisk har fat i.

Ifølge Emely Stark, som er forsker hos Google og leder forskningen i brugersikkerhed, er det ikke Google hensigt at ændre på selve internettets struktur, men derimod at ændre den måde, browsere formidler information om, hvilken webside vi sidder og kigger på.

Vi skal med andre ord slippe for de lange, ubegribelige url’er og det slør af bedragerier, som omgiver dem, skriver Wired ifølge Techworld.

“Det bør ikke kræve avanceret viden om, hvordan nettet fungerer at aflure, om man er på et andet site end forventet”, sagde Emely Stark på sikkerhedskonferencen Bay Area Enigma forleden.

Emely Stark og hendes team har hidtil arbejdet med forsøg på automatisk detektering af url’er, som afviger fra det forventede. Arbejdet bygger på et open source-værktøj kaldet Trickuri, som hjælper udviklere med at kontrollere, at deres applikationer viser url’en rigtigt. Målet er, at udviklere skal kunne se, hvordan er url præsenterer sig for brugerne i flere forskellige situationer.

Google-forskerne arbejder også på at udarbejde advarsler til brugerne af Chrome-browseren, når en url virker skummel.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S