Prosa: Danmark kan score milliarder af kroner på at gøre offentlige data frit tilgængelige

Danmark går ifølge fagforbundet Prosa glip af en værdistigning i BNP på 34 milliarder kroner, fordi regeringen ‘er for dårlig’ til at stille offentlige data til rådighed.

Artikel top billede

Danmark går glip af en værdistigning i BNP på hele 34 milliarder kroner, fordi ‘staten er for dårlig til at stille offentlige data til rådighed for omverdenen.’

Sådan lyder det fra fagforbundet Prosa i det nyeste nummer af Prosa-bladet.

“Selv om Danmark ifølge en FN-måling er verdensmester i offentlig digitalisering, så halter vi langt bagud, når det gælder om at åbne op for de store mængder af data, som myndighederne ligger inde med,” lyder det i en udsendt meddelelse fra bladet.

Her peger Prosa på, at det eksempelvis gælder data om trafik, energiforbrug, miljø og sundhed.

Det er data, der ifølge fagforbundet ‘kan skabe værdi, når de videreanvendes af borgere og virksomheder som råstof i udviklingen af applikationer, tjenester og services.”

Prosabladet henviser til Rigsrevisionen som afsender for tallene, og ifølge bladet anbefaler revisisionen, at der indføres et ‘open by default’-princip, når det handler om data fra staten.

Samme melding kommer fra Erhvervsstyrelsen, hvor chef for dataservice og offentlige data, Christoffer Kjældgaard Giwercman, peger på, at især frie data om trafik, klima, mobilitet og trængsel rummer stort potentiale.

Erhversstyrelsen, KL og Danske Regioner arbejder sammen om frie data i det såkaldte Partnerskabet for Åbne Offentlige Data.

“Vi kan se, at når de offentlige data bliver sat fri, så stiger brugen af de data voldsomt. Potentialet er enormt, og jo flere offentlige myndigheder, der går med i projektet, jo større bliver værdien af de åbne data”, siger Christoffer Kjældgaard Giwercman til Prosabladet.

Læs også:

Vi har regnekraften, teknologierne og masser af idéer: Nu kan det ikke gå hurtigt nok med at få flere åbne data i Danmark

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S