Prosa: Danmark kan score milliarder af kroner på at gøre offentlige data frit tilgængelige

Danmark går ifølge fagforbundet Prosa glip af en værdistigning i BNP på 34 milliarder kroner, fordi regeringen ‘er for dårlig’ til at stille offentlige data til rådighed.

Artikel top billede

Danmark går glip af en værdistigning i BNP på hele 34 milliarder kroner, fordi ‘staten er for dårlig til at stille offentlige data til rådighed for omverdenen.’

Sådan lyder det fra fagforbundet Prosa i det nyeste nummer af Prosa-bladet.

“Selv om Danmark ifølge en FN-måling er verdensmester i offentlig digitalisering, så halter vi langt bagud, når det gælder om at åbne op for de store mængder af data, som myndighederne ligger inde med,” lyder det i en udsendt meddelelse fra bladet.

Her peger Prosa på, at det eksempelvis gælder data om trafik, energiforbrug, miljø og sundhed.

Det er data, der ifølge fagforbundet ‘kan skabe værdi, når de videreanvendes af borgere og virksomheder som råstof i udviklingen af applikationer, tjenester og services.”

Prosabladet henviser til Rigsrevisionen som afsender for tallene, og ifølge bladet anbefaler revisisionen, at der indføres et ‘open by default’-princip, når det handler om data fra staten.

Samme melding kommer fra Erhvervsstyrelsen, hvor chef for dataservice og offentlige data, Christoffer Kjældgaard Giwercman, peger på, at især frie data om trafik, klima, mobilitet og trængsel rummer stort potentiale.

Erhversstyrelsen, KL og Danske Regioner arbejder sammen om frie data i det såkaldte Partnerskabet for Åbne Offentlige Data.

“Vi kan se, at når de offentlige data bliver sat fri, så stiger brugen af de data voldsomt. Potentialet er enormt, og jo flere offentlige myndigheder, der går med i projektet, jo større bliver værdien af de åbne data”, siger Christoffer Kjældgaard Giwercman til Prosabladet.

Læs også:

Vi har regnekraften, teknologierne og masser af idéer: Nu kan det ikke gå hurtigt nok med at få flere åbne data i Danmark

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S