Ny EU-opgørelse: Danskerne betaler mindre end EU-gennemsnitttet for tele og internet

En ny opgørelse sammenligner telepriserne på tværs af EU-landene. "Forbrugerne i Danmark har en rigtig god situation," siger teledirektør.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Det kommer måske ikke som det store chok, at Danmark er et af de dyrere lande at bo i inden for EU.

Således er Danmark det dyreste EU-land at købe bil i. Det andet dyreste at købe tøj og sko i. Og det fjerdedyreste, når det for eksempel kommer til at gå ud at spise eller købe hus.

Men når det kommer til internet- og mobilpriser, står det faktisk ikke så slemt til.

Her indtager Danmark en plads lige under EU-gennemsnitet.

Det fremgår af en opgørelse fra EU's statistiske kontor, Eurostat, der hvert år sammenligner forbrugerpriser på en række områder.

Læs også: TDC udruller fiber over hele Sjælland til tusindvis af husstande: Se adresserne her

Det kommer ikke som en overaskelse hos telebranchens organisation, Telekommunikationsindustrien, hvor direktør Jakob Willer fortæller, at Danmark faktisk har ligget endnu lavere.

"Vi ligger ikke så lavt, som vi har gjort tidligere. Men sammenlignet med andre områder, er det et område, hvor forbrugerne i Danmark har en rigtig god situation. Samtidig er der blevet investeret godt i infrastrukturen, hvor vi ligger i top i EU," siger Jakob Willer og opsummerer:

"Det er lykkes at få en god infrastruktur til historisk lave priser."

De lave priser har også en bagside

Ifølge opgørelsen betaler danskerne 0,5 procent mindre for kommunikation som internet- og mobilabonnementer end gennemsnittet blandt vores EU-medborgere.

De lave priser i Danmark kan blandt andet tilskrives en række tiltag tilbage i 90'erne, fortæller Jakob Willer.

"De historisk lave telepriser har vi fået på grund af den liberalisering, vi gennemførte i midten af 90'erne, hvor det lykkedes at få konkurrence på både mobiltelefoni, bredbånd og fastnet," siger Jakob Willer.

Det har ifølge direktøren været med til at presse priserne ned til gavn for forbrugerne, der også har oplevet en større valgfrihed blandt kommunikationsprodukter.

Læs også: Dansk teleindustri efter hemmelighedskræmmeri over dansk kæmpe-auktion over mobilfrekvenser: Har aldrig oplevet noget lignende

Mens det konkurrenceprægede marked har været godt for danske forbrugere, har det dog også skabt udfordringer for teleselskaberne, mener Jakob Willer.

"Bagsiden er selvfølgelig, at jo lavere priserne er, og jo hårdere konkurrencen er, jo svære er det også at drive en god forretning. Så det gælder om at finde den rigtige balance med et velfungerende marked, der levner plads til konkurrence og attraktive priser for forbrugerne, men også gør det attraktivt for selskaberne at investere og drive forretning."

Danmark indtager en samlet 17. plads i forhold til kommunikationspriserne i EU.

Grækerne betaler mest for kommunikation

Grækerne betaler de absolut dyreste priser, når det kommer til kommunikation. I demokratiets hjemland må man således betale 57,6 procent højere priser end EU-gennemsnittet.

Polen indtager den sidste plads, hvor polakkerne betaler hele 55,2 procent lavere priser for kommunikation end gennemsnittet.

De danske priser for kommunikation er et af de eneste områder, hvor Danmark ligger under prisgennemsnittet i EU. De danske møbelpriser ligger også lige under EU-gennemsnitet, men herudover betaler danskerne højere priser end gennemsnittet på alle andre områder som dagligvarer, tøj og sko, huspriser og transport.

Måske ikke overraskende er de danske priser på biler og motorcykler de højeste i hele EU.

Her betaler danskerne 40,5 procent højere priser end EU-gennemsnittet.

Også på globalt plan er de danske kommunikationspriser blandt de laveste. Danmark er klodens 22. billigste mobilland ud af 230.

Det kan du læse mere om her: De danske telepriser er helt i bund: Her er de globale vindere og tabere, når det gælder mobile bredbåndspriser

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird