Dyre udlands-SMS'er presser TDC

TDC overvejer at gøre det billigere for kunderne at sende SMS'er til udlandet knap to år efter, at selskabet seksdoblede prisen. Konkurrenterne mener, at TDC scorer kassen på de dyre SMS'er, mens teleselskabet selv siger, at det bare dækker omkostningerne ind. Telmore vil gerne sænke prisen, men er afhængig af TDC.

Trods hård konkurrence på det danske mobilmarked er der stadig prisforskelle på over 1.000 procent, når det handler om at sende SMS'er fra danske til udenlandske mobiltelefoner.

Det koster således 2,75 kroner at sende en SMS til en udenlandsk abonnement, hvis man er kunde hos TDC, mens man slipper med 19 øre som kunde hos blandt andet CBB Mobil og Tele2.

Den store prisforskel opstod, da TDC i slutningen af 2002 indgik såkaldte interconnect- eller interworking-aftaler med udenlandske teleselskaber om at afregne indbyrdes, når der blev sendt SMS-beskeder mellem selskabernes kunder.

Hos TDC Mobil begrunder vicedirektør Anders Christjansen fortsat de høje priser med, at selskabet har store ekstraudgifter til SMS'er til udlandet.

Alligevel vil TDC nu overveje, om det er muligt at presse prisen ned.

Overvejer særlig pakke

- Hele SMS-området er et område i kraftig vækst, og det er da igen tid til at overveje, om vi kan skrue en særlig pakke sammen til dem, der har mange SMS'er til udlandet, siger han.

Anders Christjansen mener, at en større volumen af SMS'er måske kan sænke omkostningerne i de aftaler, TDC har med de udenlandske selskaber.

Hos konkurrenten Tele2 mener man, at TDC tjener kassen på de dyre udlands-SMS'er, selvom Tele2 selv taber penge på kun at tage 19 øre for SMS'er til udlandet.

- Der er ingen tvivl om, at vi taber på hver eneste udlands-SMS, men det er ikke formuer. Det er nok mere TDC, der tjener formuer, for selvfølgelig tjener de mange penge på at tage 2,75 kroner, siger markedsdirektør Thomas Nistrup.

Også Sonofon, CBB Mobil og Telia Mobile tager de samme billige priser for SMS'er til udlandet som til Danmark, mens Orange og Telmore tager 2,70 kroner.

Telmore bagefter konkurrenter

Telmore kaldte det i sin tid for vanvittigt, da TDC seksdoblede prisen, for selskabet bruger TDC's netværk og er derfor afhængig af TDC's grossistpriser.

Det succesrige selskab er siden blevet købt af netop TDC, som indsatte administrerende direktør Allan Christiansen, og han mener fortsat, at prisen er for høj.

- Det er ikke et punkt, vi har ligget søvnløse over at være dyrere på, for vi har simpelthen ikke modtaget henvendelser fra vores kunder om det. Men vi har altså ikke ekstra avance på det, og jeg vil gerne være skarpere på den pris, siger Telmore-direktøren.

Alle mobilselskaberne peger på, at SMS'er til udenlandske abonnenter kun udgør en lille del af forretningen. Alligevel tror Tele2's Thomas Nistrup, at priserne på tværs af landegrænserne fremover kan blive et større konkurrenceparameter.

- Jeg tror, at mange kommer hjem fra sommerferie nu og kigger på deres telefonregning og får et chok, fordi de har passet deres arbejde en halv time, mens de var på ferie, siger han.

Omkring fem procent af selskabets forretning udgøres i dag af mobiltrafik til og fra udlandet.

Hæver måske priserne

Telia er et af de selskaber, der i dag ikke tager ekstra for SMS'er til udenlandske abonnenter, men modsat konkurrenterne er selskabet måske på vej til at hæve priserne.

Selskabet er nemlig først nu undervejs med de interconnect-aftaler, som TDC gik i gang med etablere for knap to år siden.

- Hvis der bliver etableret aftaler med udenlandske selskaber, så kan det godt være, at vi med de her aftaler er nødt til at hæve priserne, siger kommunikationschef Robert Neimanas.

Ifølge ham er fordelene i aftalerne, at de sikrer større sikkerhed i modtagelsen af SMS'er.

Priserne på at sende SMS'er til danske mobilabonnenter i udlandet - for eksempel til venner eller familie på ferie - bliver ikke berørt af aftalerne. Her gælder for alle mobilselskaber, at prisen er den samme som at sende en SMS i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere


CISO Challenges 2025

Styrk din virksomheds sikkerhed med avanceret Cybersikkerhed. Kom med når vi denne dag stiller skarpt på, hvordan du som CISO eller sikkerhedsansvarlig, kan leve op til alle krav om sikkerhed og risikostyring, gennem dialog og erfaringsudveksling. Gennem både korte oplæg og diskussioner rundt om bordene vil vi blandt andet sætte fokus på, hvordan man skaber en sikker organisation med de midler, man nu engang har til rådighed.

12. juni 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Er din backup en illusion?

Én gang om måneden leverer Computerworld Events en kort Cyber Briefing. Denne gang kan du komme helt tæt på, når ScanNet stiller skarpt på din virksomheds backup- og databeskyttelsesstrategi.

16. juni 2025 | Læs mere