B&O bløder i seneste regnskab: Omsætning styrter med 30 procent samt trecifret millionunderskud

Omsætningen af flere af selskabets kerneprodukter er halveret igennem det sidste år.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Hi-fi specialisten fra Struer må denne uge præsentere et kedeligt kvartalsregnskab, hvor selskabet må indkassere en tilbagegang på 30,3 procent i omsætningen i forhold til samme periode året før.

Nettoresultatet for kvartalet bliver et underskud på 106 millioner kroner, mere end en 20-dobling af sidste års underskud i perioden på fire millioner kroner.

Kvartalsresultatet lyder på 419 millioner kroner i omsætning for Q1 2019/2020 regnskabskvartalet mod 601 millioner kroner sidste år. Tilbagegangen er størst i EMEA og Asien markederne som går henholdsvis 37,5 og 33,9 procent tilbage.

I samme periode er Bang og Olufsen margin krympet fra 46,9 til 36,7 procent.

Mest drabeligt for selskabet er tilbagegangen i ’Staged’ kategorien, som halveres på et enkelt år med et styrt på 49,8 procent. Den kategori tæller selskabets fjernsyn og klassiske højttalerprodukter.

B&O oplever et mindre drastisk dyk i ’On-the-go’ samt ’Flexible Living’ afdelingerne som ryger henholdsvis 24,2 og 27,1 procent tilbage. Disse kategorier tæller mobile produkter som headsettet BeoPlay H9i samt højttalere som BeoPlay A9 og Beosound 2.

Til trods for de røde tal fastholder Bang & Olufsen forventningerne til 2019/2020 regnskabsåret.

Bang og Olufsens administrerende direktør Henrik Clausen siger til Børsen, at kommende produkter vil bære en stor del af den fremtidige omsætning:

”Men forudsætningen er selvfølgelig, at vi kan levere på produktlanceringerne og transformationen af butiksnetværket. Vi forventer, at 25 pct. af omsætningen i år vil komme fra nye produkter, så det kommer til at blive afgørende vigtigt for os," siger han.

Se også: Lækkerier til ørerne: Her er efterårets mest lovende lydnyheder

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car