Stor dansk detailkæde taber millioner på it-kaos

Den store danske boghandler Arnold Busck har gennem længere tid været ramt af store it-problemer, der blandt andet betyder, at kasserne i butikkerne i perioder ikke har virket efter hensigten.

Artikel top billede

(Foto: Photo by rawpixel on Unsplash)

It-problemer har kostet den danske boghandlerkæde Arnold Busck millioner af kroner.

Det skriver nyhedsbureauet Ritzau med henvisning til selskabets helt nye regnskab.

Af regnskabet fremgår det, at en fejlslagen it-implementering har været en medvirkende årsag til at selskabet er kommet ud af regnskabsåret med et underskud på 14,3 millioner samt at selskabets omsætning i forhold i fjor er faldet fra 329,2 millioner til 316,5 millioner.

Mærkbare konsekvenser for kunderne

Ifølge regnskabet har problemerne haft mærksbare konsekvenser for kædens kunder.

”Arnold Busck kædens kasser [har] ikke virket stabilt, således at det i perioder har været svært at sælge fra de pågældende kasser,” står der i regnskabet.

Problemerne med it-systemet har ligeledes ramt kædens varebestilling, varemodtagelse, lagerhåndtering og en række administrative procedurer.

”Det har afstedkommet manglende effektivitet i de daglige arbejdsprocedurer, ligesom det har været nødvendigt midlertidigt at styrke organi- sationen i perioden på en række områder herunder på administrationsområdet,” lyder det ligeledes i regnskabet.

Læs også: It-problemer trækker kendt dansk boghandel i rødt i seneste regnskab

Problemer gennem flere år

Problemerne går dog flere år tilbage. For allerede sidste år kunne Computerworld fortælle, at Arnold Busck var ramt af it-problemer. Den gang satte problemerne også sine spor på kædens bundlinje, der viste et underskud på 2,1 millioner kroner.

Arnold Buscks administrerende direktør Helle Busck Fernsvig oplyser til Ritzau at kæden stadigvæk er ramt af enkelte problemer, men at de væsentligste problemer her kort før julehandlens start er blevet udbedret

”De problemer, der var i butikkerne på samme tid sidste år, og som kunderne både kunne mærke og se, er der ikke længere," siger hun til Ritzau.

Læs også: Så meget koster Flüggers ERP-strid med Datacon: Se millionregningen her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S