Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: It-koks kan spænde ben for kampen mod momsfri Kina-pakker / Matas øger online-salget med 53 procent / Endnu en ordre til Cbrain i Emiraterne

It-koks kan spænde ben for kampen mod momsfri Kina-pakker. Matas øger online-salget med 53 procent. Endnu en ordre til Cbrain i Emiraterne. Spotify lancerer nyt børne-abonnement. Apple løfter måske snart sløret for den første 5G-iPhone.

Godmorgen og velkommen til dagens morgen-briefing denne tidlige torsdag morgen, hvor vi lægger ud med moms på pakker fra Kina.

Der er nemlig problemer med et it-system hos Skat, der kan give problemer for regeringens planer om at sløjfe særordningen.

It-koks kan spænde ben for kampen mod momsfri Kina-pakker

Regeringen har tidligere bebudet, at den ville droppe den særlov, der fritager pakker fra Kina fra at betale moms af de pakker, de sender til danske kunder.

Men problemer med et it-system er nu i gang med at stikke en kæp i hjulet på den plan, skriver erhvervsmediet Finans.

I et notat fra Skatteministeriet skriver man, at ministeriet er kommet for sent i gang med et it-system, der skal håndterer den kommende momsregistrering af de kinesiske pakker.

"Vi er bekymrede for, at alternative systemer og manuel sagsbehandling ikke bliver effektiv, og at udenlandske virksomheder kan fortsætte med at sælge til danske forbrugere uden at betale moms. Det er urimelige konkurrencevilkår, og statskassen mister indtægter. Løsningen er at gennemføre den svenske model i Danmark – og jo før jo bedre," siger markedschef fra Dansk Erhverv, Lone Rasmussen til Finans.

Skatteministeriet arbejder på en såkaldt minimumsløsning, der skal løse problemet ved manuel sagsbehandling, lyder det i notatet.

Matas øger online-salget med 53 procent

Kunderne er glade for at handle på nettet, det mærker man også hos den danske virksomhed Matas.

Her er online-salget steget med hele 53 procent i andet kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.

Det skriver Dagbladet Børsen.

"Indtjeningen var stabil i forhold til samme kvartal året før på trods af fortsat digital oprustning og modernisering af butikkerne, og for sjette kvartal i træk voksede onlinesalget fra matas.dk med mindst 50 pct. i forhold til samme kvartal året før. Det momentum vil vi fortsætte med flere investeringer i det digitale område," siger Gregers Wedell-Wedellsborg til avisen.

I alt udgør online-salget 12 procent af den samlede omsætning for virksomheden, der landede 56,1 millioner kroner på bundlinjen i andet kvartal.

Endnu en ordre til Cbrain i Emiraterne

Det danske software selskab Cbrain har landet endnu en ordre i Emiraterne. Det oplyser selskabet i en fondsbørsmeddelelse.

Det er den tredje ordre for Cbrain i landet, og ligesom de to forgånede oplyser selskabet hverken størrelsen på odren, eller hvem der står bag ordren.

Cbrain oplyser, at der igen er tale om et fagsystem til en føderal myndighed.

"Det er positivt, at det på så kort tid er lykkedes at vinde 3 ordrer. Det underbygger, at cBrain er ved at etablere et fodfæste i regionen," skriver selskabets topchef Per Tejs Knudsen i meddelelsen.

Spotify lancerer nyt børne-abonnement

Tidligere på ugen kunne den svenske musik-streaming gigant Spotify fremlægge et regnskab, der viste at selskabet har skaffet fem millioner nye kunder.

Nu er selskabet så klar med ny abonnement pakke, der skal få endnu flere kunder ind i forretningen.

Den svenske streamingtjeneste er nemlig klar med en udvidelse af Spotify Premium Family. Det er en ny app Spotify Kids, der som navnet antyder henvender sig til de yngste forbrugere.

"Spotify er dedikeret til at give milliarder af fans muligheden for at nyde og blive inspireret af musik og historier, og vi er stolte af, at denne dedikation nu inkluderer den næste generation af lyttere. Vi er stolte af at udvide Spotify Premium Family-oplevelsen med en dedikeret app kun til de yngste fans," lyder det fra Spotifys Chief Premium Business Officer Alex Norström i en pressemeddelelse.

Apple løfter måske snart sløret for den første 5G-iPhone

Den amerikanske iPhone-producent Apple præsentere måske inden længe selskabets første 5G-telefon.

Det skriver det amerikanske nyhedsbureau Reuters.

Apple skulle ifølge Reuters være i gang med at mobilisere sine leverandører for at gøre klar til den længe ventede telefon, der altså skulle kunne benytte 5G-nettet.

"Det vil være første gang Apple introducerer 5G iPhones. Der vil være tre af dem og selskabet har sat et agressivt salgsmål," lyder det fra en kilde ifølge nyhedsbureauet.