Et nyt selskab på det danske marked for bredbåndstelefoni satser benhårdt på en distributionsaftale med FDB, som vil sætte bredbåndstelefoni til salg i 14 Kvickly Xtra-varehuse og 60 Merlin-forretninger.
Bag tilbuddet står det nystiftede selskab Telsome, hvis stiftere har en fortid inden for distribution og har udnyttet det til at få sit telefoniprodukt ud i FDB's butikker.
Forhandleraftalen med FDB vil i løbet af kort tid blive fulgt af andre forhandlere, og Telsomes direktør håber derfor på, at selskabet vil nå 50.000 kunder inden næste sommer.
- Det kommer meget an på, hvor hurtigt markedet går i gang. Forretningerne vil gøre meget for at få det her til at blive en almen vare, og hvis det lykkes, så tror jeg, at 50.000 kunder er meget realistisk, siger Tim Chawes.
Han er en af tre stiftere bag Telsome, som ejes af stifterne i fællesskab.
Kontakter i salgskanalen
Aftalen med FDB er kommet i stand, fordi nogle af stifterne også står bag firmaet Mas Entertainment, som distribuerer it-forbrugerprodukter.
- Vi har en masse gode kontakter i detailleddet fra vores andet firma, og vi mente, at det var eneste rigtige måde at få produktet ud til den almindelige dansker. Tidligere skulle man ind på en eller anden hjemmeside. Her tager man bare pakken under armen, siger Tim Chawes.
Bortset fra distributionsaftalen minder produktet fra Telsome om det, en lang række andre selskaber i de seneste par uger er begyndt at tilbyde danskerne.
Man køber en speciel adapter for omkring 700 kroner, som efterfølgende bruges til at slutte den normale fastnettelefon til en bredbåndsforbindelse.
Herefter kan man bruge sin normale telefon til at ringe over hele verden til priser, som ligger langt under niveauet hos TDC.
Bredere kundekontakt
Teleanalytiker Torben Rune fra firmaet Netplan mener, at tilstedeværelsen i fysiske butikker kan give en konkurrencefordel til Telsome, fordi selskabet når en bredere kreds af potentielle kunder.
- Jeg tror faktisk, det kan betyde ret meget, for tilgængeligheden er en barriere for IP-telefoni. Når du nu kan snuppe det med sammen med en liter sødmælk og to poser boller, så bliver det en dagligvare, ligesom når du køber en ny mobiltelefon, siger han.
Torben Rune mener samtidig, at der er plads på det danske marked til de mange udbydere af bredbåndstelefoni, der er dukket op de seneste uger.
- Der er plads til ganske mange, fordi vi er inde i et helt nyt område. Der vil være nogen, der lever af at indrette deres produkter efter særlige kundeområder. Vi vil se et helt spektrum af leverandører, ligesom vi ser på mobiltelefoni, mener Torben Rune.
Ikke den billigste
Hos Telsome er målgruppen den brede befolkning, og selskabet har derfor fokus på, at produktet skal være så let som muligt at sætte op - eller plug'n'talk, som direktøren siger med henvisning til et andet it-udtryk.
Derimod vil selskabet ikke satse på at være det allerbilligste.
- Du sætter simpelthen bare adapteren og telefonen til og så ringer du. Det er der, vores primære styrke ligger i dag. Vi har ikke tænkt os at konkurrere på prisen som den eneste parameter, men det er selvfølgelig nødvendigt at følge markedet, siger Tim Chawes.
Selskabet har især forventninger til kunder, som vil bruge bredbåndstelefonien til at ringe billigt til udlandet.
Bredbåndstelefonien fra Telsome kommer, efter at selskaber som Telefin, Goip, Cybercity og Tele2 også er kommet på gaden med bredbåndstelefoni i de seneste uger. Selskabet Musimi har tilbudt det siden marts og er stadig blandt de billigste på markedet.
Det er allerede i dag muligt at købe headset fra den danske producent Plantronics med tilhørende taletid til internettelefoni-tjenesten Skype i en lang række danske butikker.