Smykkegiganten Pandora får kritik af Datatilsynet: Krævede legitimation for at slette data

En britisk mand har fået medhold i at det var i strid med loven, når Pandora ikke ville slette hans data uden få tilsendt pas, kørekort eller anden form for id.

Artikel top billede

(Foto: Fotograf Sine Fiig Læssøesgade 14,bagh.3sal 2200 København N. mail:fotograf@sinefiig.dk mobil:21492627 / Sine Fiig)

Det er ikke i overensstemmelse med databeskyttelsesloven, når smykkeproducenten Pandora tidligere har krævet, at folk fremsender pas, kørekort eller anden form for legimitation, hvis de vil have slettet deres data.

Det har Datatilsynet netop afgjort i en sag, hvor den britiske mand har klaget over. at Pandora ikke vil slette hans data før, at han fremsendte legitimation.

Ville ikke fremsende id

Sagen tog sin begyndelse den 23. maj i 2018, da manden kontaktede Pandora via e-mail, hvor han krævede at få sine data slettet fra selskabets database. Her meddelte Pandora dog, at manden ikke kunne få slettet sine data, hvis han ikke indsendte et pas, kørekort eller et nationalt identitetskort.

Det ønskede klageren ikke, hvilket fik den konsekvens at Pandora afviste at slette hans data med den begrundelse, at selskabet ikke med sikkerhed kunne identificere ham.

”Efter en gennemgang af sagen finder Datatilsynet, at der er grundlag for at udtale kritik af, at Pandoras behandling af personoplysninger ikke er sket i overensstemmelse med reglerne,” skriver Datatilsynet i afgørelsen.

Datatilsynet oplyser på sin hjemmeside på, at tilsynet i afgørelsen blandt andet lægger vægt på at den dataansvarlige, i dette tilfælde Pandora, har pligt til at vurdere om deres rimelig grund til at tvivle på vedkommende identitet, før at man stiller krav om legitimation.

Læs også: Her er Datatilsynets GDPR-spørgsmål til danske virksomheder: Det skal du være forberedt på før tilsyn

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Test Consultant

Midtjylland

Politi

Bliv DevOps-udvikler i Rigspolitiet

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-supporter til Flådestation Frederikshavn

Nordjylland

G. Tscherning A/S

IT & Digitaliseringsansvarlig

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly