Smykkegiganten Pandora får kritik af Datatilsynet: Krævede legitimation for at slette data

En britisk mand har fået medhold i at det var i strid med loven, når Pandora ikke ville slette hans data uden få tilsendt pas, kørekort eller anden form for id.

Artikel top billede

(Foto: Fotograf Sine Fiig Læssøesgade 14,bagh.3sal 2200 København N. mail:fotograf@sinefiig.dk mobil:21492627 / Sine Fiig)

Det er ikke i overensstemmelse med databeskyttelsesloven, når smykkeproducenten Pandora tidligere har krævet, at folk fremsender pas, kørekort eller anden form for legimitation, hvis de vil have slettet deres data.

Det har Datatilsynet netop afgjort i en sag, hvor den britiske mand har klaget over. at Pandora ikke vil slette hans data før, at han fremsendte legitimation.

Ville ikke fremsende id

Sagen tog sin begyndelse den 23. maj i 2018, da manden kontaktede Pandora via e-mail, hvor han krævede at få sine data slettet fra selskabets database. Her meddelte Pandora dog, at manden ikke kunne få slettet sine data, hvis han ikke indsendte et pas, kørekort eller et nationalt identitetskort.

Det ønskede klageren ikke, hvilket fik den konsekvens at Pandora afviste at slette hans data med den begrundelse, at selskabet ikke med sikkerhed kunne identificere ham.

”Efter en gennemgang af sagen finder Datatilsynet, at der er grundlag for at udtale kritik af, at Pandoras behandling af personoplysninger ikke er sket i overensstemmelse med reglerne,” skriver Datatilsynet i afgørelsen.

Datatilsynet oplyser på sin hjemmeside på, at tilsynet i afgørelsen blandt andet lægger vægt på at den dataansvarlige, i dette tilfælde Pandora, har pligt til at vurdere om deres rimelig grund til at tvivle på vedkommende identitet, før at man stiller krav om legitimation.

Læs også: Her er Datatilsynets GDPR-spørgsmål til danske virksomheder: Det skal du være forberedt på før tilsyn

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S