Danske topchefer: GDPR har været en stor byrde for forretningen - medarbejderne udgør den største trussel

Hver anden danske topchef mener, at GDPR har været en byrde for forretningen. Mere end hver anden virksomhed ramt af it-sikkerhedsproblemer i det seneste år.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

GDPR er for alvor kommet ind på lystavlen i de danske virksomheder - og ikke altid på grund af det gode.

Hver anden danske topchef mener i hvert fald, at GDPR i 2019 har været en byrde for forretningen. Det er væsentligt flere end i 2018, hvor blot hver tredje vurderede, at GDPR var en belastning på forretningen.

Sådan lyder en af konklusionerne i PwC’s Cyber Crime Survey 2019 med deltagelse af 325 virksomhedsledere, it-chefer og specialister.

Store omlægninger

Næsten hver femte af de adpurgte topchefer peger på, at de nye GDPR-regler har krævet store omlægninger af forretnignen, mens mere end hver tredje virksomhed har været nødt til at ansætte nye folk og investere i ny teknologi som direkte følge af de nye EU-regler.

Næsten hver tredje virksomhed peger i undersøgelsen på, at de har “oplevet en hændelse, hvor fortrolige og følsomme personoplysninger eller anden fortrolig information utilsigtet er blevet delt.”

Samtidig peger mere end halvdelen af virksomhederne på, at de er bekymrede over risikoen for, at virksomheden kan miste persondata på grund af ‘sikkerhedshændelser,’ som det hedder.

“De fleste virksomheder har efterhånden gennemført et GDPR-projekt i et eller andet omfang. For mange virksomheder omfattede projektet en kortlægning af virksomhedens processer, indeholdende personoplysninger, udarbejdelse af de lovpligtige dokumenter samt undervisning. Vores erfaring viser desværre, at mange virksomheders GDPR-projekt er stoppet her,” lyder det fra PwC i rapporten.

Her peger konsulenthuset på, at GDPR ikke er engangsøvelse, men noget, der kræver løbende opmærksomhed.

“GDPR er ikke en engangsøvelse eller et juridisk papirskjold. Det kan bedre betale sig at holde fokus på GDPR løbende, så man undgår større oprydningsprojekter, som tager tid,” hedder det.

Mere end hver anden ramt af sikkerheds-problemer

Rapporten fra PwC anfører desuden, at godt hver anden - nemlig 51 procent - af de adspurgte organisationer har været ramt af en eller flere sikkerheds-hændelser i deres seneste regnskabsår.

Medarbejdere udgør her den langt største trussel mod virksomhedernes sikkerhed, da phishing-angreb er den klart mest udbredte angrebstype.

Mere end to tredjedele af de adspurgte virksomheder har været udsat for phishing-angreb i det seneste år.

PwC anbefaler i rapporten, at virksomhederne sætter fokus på kortsigtede it-sikkerhedstiltag.

“Virksomhederne skal rette fokus mod de sikkerhedstiltag, der mindsker risikoen for cyberangreb på kort sigt. Det betyder, at der skal skærpet fokus på implementering af tekniske sikkerhedsløsninger, der forebygger og opdager sikkerhedshændelser. Et fokus som også kommer til udtryk i den nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed, hvor der lægges vægt på sikkerhedstiltag af mere teknisk karakter,” lyder det.

Du finder hele PwCs Cybercrime Survey 2019 her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S