Microsoft og fire andre tech-kæmper efterforskes for at kvæle konkurrence med lukrative opkøbstilbud

Microsoft, Apple, Google, Amazon og Facebook efterforskes af de amerikanske myndigheder, som mistænker dem for at kvæle spirende konkurrenter ved at opkøbe dem.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

De amerikanske myndigheder mistænker de fem dominerende amerikanske tech-kæmper Microsoft, Apple, Google, Amazon og Facebook for konkurrence-forvridning.

Myndigheder mener, at de fem tech-selskaber holder konkurrence fra døren ved målrettet og løbende at opkøbe selskaber, som de vurderer hen ad vejen kan komme til at udgøre en trussel mod dem.

Den amerikanske erhvervsstyrelse, FTC (Federal Trade Commission) har nu ifølge Reuters beordret de fem selskaber til at aflevere dokumenter, kontrakter, dokumentation og lignende for alle de opkøb, som de har gennemført.

Det drejer sig dog alene om de opkøb, som har været så små, at det ikke har været påkrævet at melde dem til de amerikanske konkurrence-myndigheder og som er blevet gennemført mellem 2010 og 2019.

De store tech-selskaber er for tiden for alvor i søgelyset i USA, hvor der er politisk bevågenhed på deres handlemønstre.

Generelt beskyldes de for at misbruge deres enorme rigdom og deres ret dominerende markeds-positioner til egen vinding og til at tromle mindre konkurrenter.

Direktør i FTC, Joseph Simons, siger dog ifølge Reuters, at FTC ikke er ude efter at sende en advarsel til de store tech-selskaber.

Det handler mere om at identificere områder, hvor der er brug for mere konkurrencemæssig indgriben og regulering, siger han.

Store opkøb

Bekymringerne har ikke mindst fået næring i forbindelse med Facebooks opkøb af eksempelvis Instagram, WhatsApp og Amazons opkøb af den store amerikanske supermarkeds-kæde Whole Foods.

Google har samtidig købt eksempelvis Nest, Waze og DoubleClick.

Sideløbende med disse meget store opkøb, har selskaberne også opkøbt mange mindre selskaber, som ifølge Reuters ‘dramatisk har ændret konkurrence-landsskabet i spirende tech-områder.”

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    IFS Danmark A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Lasse Hounsgaard som AI Account Executive. Lasse skal især beskæftige sig med udrulning af IFS.ai Logistics i Norden. Lasse kommer fra en stilling som Manufacturing Account Executive hos Autodesk ApS. Lasse er uddannet cand.merc. i International Virksomhedsøkonomi. Lasse har tidligere beskæftiget sig med digitalisering af danske og nordiske virksomheder. Nyt job

    Lasse Hounsgaard

    IFS Danmark A/S