Få overblikket: En dramatisk uge hvor Danmarks it-infrastruktur for alvor blev testet

En ekstraordinær uge er gået. Størstedelen af landets borgere - studerende, offentligt- og privatansatte - satte sig pludselig til rette derhjemme og ikke på kontoret. Netop det fænomen blev den ultimative test for en lang række it-systemer. Nogle brød ned, andre holdt sig akkurat ovenvande, og andre blev skudt i sænk af cyberangreb. Få overblikket her.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Se hvordan Danmarks it-infrastruktur klarede ugens udfordringer
  • Hvilke systemer der blev overophede
  • Hvem der blev ramt af cyberangreb
1.790
9 min
Den seneste uge har udmøntet sig i en regulær lakmusprøve af Danmarks it-infrastruktur.

Mette Frederiksen (S) tegnede nogle historiske linjer, da hun onsdag 11. marts beordrede store dele det danske folk hjem.

Mandag 16. marts skete så det helt store skift.

Alle elever og studerende landet over skulle følge med i undervisningen hjemmfra. Alle offentlige- og privatansatte, pånær enkelte kritiske funktioner, skulle udføre dagligdagens arbejde fra det nyetablerede hjemmekontor.

Vi har tale om et fænomen, som aldrig er set før i nyere tid.

Danmark er simpelthen blevet sendt hjem - og her skulle en uendelig række af it-systemer pludselig stå sin prøve.

I ugens løb har den hjemsendte Computerworld-redaktion fulgt med i de spontane udfordringer, it-branchen er blevet ramt af, som har hindret, sænket eller optimeret danskernes gøren og laden fra hjemmefronten.

Få overblikket her.

Tusindvis af offentligt ansatte sat på hold
Umiddelbart efter statsministerens tale 11. marts, hvor meldingen lød, at Danmark ville lukke ned, begav de offentligt ansatte sig hjemad med bærbare computere under armen.

Anbefalingen lød nemlig, at man rykkede hjem med det samme, selv om den officielle ordre gik på, at nedlukningen gjaldt fra mandag.

Allerede torsdag 12. marts viste den ekstraordinære hjemsendelse at skabe problemer.

Statens IT blev udsat for et stort pres, der gjorde, at tusindvis af de hjemsendte offentligt ansatte ikke kunne logge på VPN-forbindelserne og derved blev forhindret i at udføre deres arbejde.

Statens It er en styrelse, der leverer it-services til en række ministerier og styrelser samt deres circa 26.000 brugere.

Der blev nedsat en taskforce samme dag for at få styr på udfordringerne. De efterfølgende dage kom der styr å problemerne, selvom brugere oplevede lidt længere svartider end normalt.

Du kan læse mere: Massivt pres fra hjemsendte medarbejdere sender Statens It-systemer i knæ: Brugere kan ikke logge på systemerne

Aula lagt ned efter statsminister-tale
I mandags lukkede alle folkeskoler, gymnasielle uddannelser og universiteter ned i en periode på mindst 14 dage.

Ikke lang tid efter, at Mette Frederiksen (S) meldte ud, at undervisningsinstitutionerne ville lukke, brød Aula sammen, da forældre og andre brugere stormede til tasterne.

Aula er skolernes it-system, hvor institutioner og forældre kan kommunikere.

Driftsforstyrrelserne fortsatte dagen efter, da skaren af forældre prøvede at finde hoved og hale i, hvad der skulle ske.

Til sidst måtte Skolelederforeningen bede forældrene om at holde sig fra platformen, så skolelederne kunne komme ind og opdatere skemaerne.

Det kan du læse mere om her: Aula brudt ned efter corona-melding om lukning af alle skoler: Kæmper stadig med driften

Uni-Login i problemer
Undervisere landet over skulle pludselig rustes til at udføre undervisningen digitalt og eleverne skulle indstille sig på at løse opgaver hjemmefra.

Men her opstod også udfrodringer, da Uni-Login, der er skoleverdenens login-system, blev presset til det yderste mandag 16. marts.

Tusindsvis af elever og lærere forsøgte at logge på hemmefra, det pressede systemet ud i længere svartider og ustabil drift.

"Problemerne i går [mandag, red] er løst nu ved at sætte flere maskiner op, som dermed kan understøtte en endnu højere kapacitet ved mange logins. UniLogin har pt. ingen driftsproblemer, og vi overvåger løsningen tæt, så vi kan reagere, hvis der viser sig nye udfordringer," lød det fra Uni-Login.

Men da problemerne så ud til at være løst, kom nye udfordringer op til overfladen for skolernes login-system.

Torsdag blev systemet udsat for et DDoS-angreb.

Det kan du læse mere om her: UniLogin lagt ned af stort cyber-angreb: Staten kæmper for at afværge angrebet

"Angrebet har medført, at det i en periode ikke har været muligt at logge på de digitale tjenester i undervisningssektoren," oplyste Børne- Undervisningsministeriet.

Senere torsdag eftermiddag blev angrebet afværget, hvorefter systemet igen fungerede efter hensigten.

"Angrebet og den efterfølgende genstart af systemet betød, at de mange brugere af UniLogin ikke kunne logge ind på de digitale tjenester i et tidsrum på godt 2,5 time," lød det torsdag eftermiddag.

Læs også: Staten har afværget DDoS-angreb på UniLogin

Eksplosiv cybertrussel
I ugens løb har forskellige myndigheder advaret mod en øget risiko for cyberangreb, da danskerne arbejder hjemme, og derved ikke er beskyttet på samme måde som på arbejdspladsens trygge it-rammer.

Center for Cybersikkerhed og forsvarsminiter Trine Bramsen (S), opfordrede i de landsdækkende medier alle til at være ekstra varsomme.

"Det kan være svært at opretholde det sædvanlige it-sikkerhedsniveau med opdatering, to-faktor og VPN. Men regn ikke med, at hackerne viser samfundssind. Tværtimod udgør Corona-krisen en særlig gunstig mulighed for de cyberkriminelle til at angribe danske netværk," lød det blandt andet fra chef for CFCS, Thomas Lund-Sørensen, ifølge forsvarets hjemmeside.

Det kan du læse mere om her: It-sikkerhedstruslerne stiger massivt, når du arbejder hjemme: "Brugerne sænker paraderne, fordi fokus er et andet sted"

RUC i lynhurtig omstilling med cyberangreb om ørene
På Roskilde Universitet kæmpede Galina Ianchina, vicedirektør for RUC Digital, for at rykke alle forelæsninger online - på rekordtid.

Det lykkedes hende og hendes hold af it-medarbejdere at digitalisere forelæsningrene på 48 timer. Og det var uden, at have nogen form for beredsskabsplan ved hånden til at begynde med.

Men det var ikke en let opgave, fortalte hun til Computerworld. For samtidig med den lynhurtige digitale transformation blev universitet udsat for en række cyberangreb.

"Der er kommet en større sikkerhedstrussel. Vi prøver at løse kerneopgaven, men så bliver vi angrebet hele tiden, fordi folk arbejder hjemmefra. Så der er mange foranstaltninger, vi skal lave samtidig,” fortalte hun tirsdag.

“Heldigvis er vi ikke blevet kompromitteret endnu, selvom vi kan se, at der har været en stigende trussel især i phishing-angreb.”

Det kan du læse mere om her: It-direktør Galina Ianchina fik 48 timer til at rykke alle RUC's forelæsninger online: "Folk har knoklet 24/7. Det har været helt vildt"

Hun fik alle forskerne igennem et lynkursus i at undervisere online og fik testet forskellige løsninger. Her endte Microsoft Teams Livsbegivenhed med at blive løsningen, der fik det hele til at spille.

Microsoft Teams brændte sammen
Netop Microsoft Teams, der er verdens mest benyttede samarbejds- og kommunikationsværktøj, blev også sat på en gevaldig prøve.

For det første gjorde tech-giganten tjenesten gratis under corona-krisen for at hjæpe virksomheder ude i verden med fortsat at kunne komminikere.

For det andet afløste utallige privatansatte deres mundtlige kommunikation på arbejdspladsen med tekst over Teams. Ligesom Roskilde Universitet benyttede tjenesten til forelæsninger.

I løbet af mandagen var Teams derfor ude for flere timers nedbrud rundt omkring i Europa.

Det kan du læse mere om her: Nedbrud: Microsoft Teams brænder sammen over hele Europa

På Microsofts Office 365-Twitter-konto, meldte selskabet, siden formiddagen mandag 16. marts om flere problemer med både chat-, sign-in og service-funktioner i programmet.

Onsdag lød meldingen fra Microsoft Danmarks COO, Anne Marie Kindberg:

”Vi har løst en udfordring, der påvirkede Teams for nogle af vores kunder. Vi gør fortsat alt, hvad vi kan, for at hjælpe vores kunder i denne ekstraordinære tid.”

Voldsomt boom i tele- og videomøder
Corona-krisen, der fik danskerne til at arbejde hjemmefra, udløste også et kæmpe boom i brugen af tele- og videomøde-løsninger.

Trafikken på platformen hos IP Vision, der udbyder løsninger til blandt andet mobiltelefoni, ip-telefoni og telefonmøder, er otte til 10-doblet, en udvikling, der periodevis giver udfald.

”Det er faktisk så voldsomt, at man i kortere perioder kan opleve, at der ikke er kapacitet nok til at drive nogle af de her services. Vi har i perioder set aktivitet, som er otte - ti gange højere end normalt,” udtaler Kenneth Andreasen, administrerende direktør hos IP Vision til Finans.

Det kan du læse mere om her: Teletrafik er 10-doblet: Corona-tiltag presser danske telefonsystemer til det yderste

De hjemmearbende folk fik også streaming-gigaten Netflix til at tage sine forbehold.

Tjenesten er en af de europæiske internets helt store dataslugere. Derfor måtte Netflix skrue ned for kvaliteten for at værne om den europæiske datainfrastruktur. Det skrev britiske BBC.

Tiltaget kom ovenpå en forespørgsel fra EU-kommissær for digitale anliggender Thierry Breton, hvor han opfordrer streaminggiganten til at skrue ned for kvaliteten, for at nedbringe presset på europæiske netforbindelser.

Læs mere her: Det europæiske internet kan ikke følge med: Nu skruer Netflix ned for kvaliteten

Tech-selskaber rækker hånden ud
Mens coronakrisen raser afsted til mange organisationer og virksomheders store ærgrelse, så er der flere aktører drude, der er klar med teknologiske håndsrækninger.

På tværs af it-branchen, lokalt og globalt, stiller et utal af virksomheder forskellige ydelser til rådighed.

I løbet af ugen har Computerworld samlet en liste over forskellige ydelser, produkter og løsninger, som stilles til rådighed kvit og frit mens coronavirussen hærger.

På listen findes alt fra mødetjenester, skoleværktøjer, kundeserviceplatforme til gratis telefoni i udlandet og træningsprogrammer til at genkende phising-angreb.

Du kan se hele listen her: Nu samler it-branchen sig i kampen mod Covid-19: Se masser af gratis løsninger her

En markant anderledes hverdag
Overordnet set er danskernes hverdag blevet ændret drastisk i løbet af den senste uge.

I stedet for at befinde sig på arbejdet, biografen, restauranten, koncertstedet natklubben, børnehaven eller i sportsklubben, så er befolkningen kollektivt blevet henvist til at holde sig mest muligt indendøre på hjemmeadressen.

Det har udløst et boom på flere fronter, foruden det arbejds- og skolemæssige aspekt.

Nemlig.com har aldrig oplevet så lange køer på hjemmesiden, når folk har forsøgt at bestille dagligvare. Teleselskaberne beretter om uhørt mange sms'er og opkald disse dage, og det generelle internet- og dataforbrug er eksploderet.

Det er usædvanlige tider, og det er svært at forudsige, hvornår hverdagen vender tilbage til normaltilstanden.

Indtil da holder Computerworld øje med it-branchen og de udfordringer, som coronakrisen skaber.


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen

0 Premium-indhold

Bagmandspolitiet anholder seks mænd bag ulovlig pirattjeneste med 20.000 brugere

0 Premium-indhold

Windows 10X er sluppet ud: Se det nye styresystem i aktion her

0 Premium-indhold

TDC, Telia, Telenor og 3 fortsætter ulovlig logning: "Teleselskaberne må afklare med sig selv, om de vil foretage en frivillig masselogning eller rette sig efter EU-retten"

0 Premium-indhold

Microsoft Teams på vej med tre nye funktioner: Sådan kan du se de møder, som du er gået glip af


Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Denne malware er den største trussel mod din virksomhed lige nu
Den mest aktive malware i verden sniger sig ind, og at svært at gøre nøget ved. Se her hvordan du tager dine forholdsregler.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.