Siden sin debut i 1997 har forbrugerne omfavnet dvd'en som en ny kær ven, og det tætte forhold ventes at blive udvidet i de kommende år - både med dvd-butikker af mursten og online-baserede butikker, som kan eksistere lykkeligt side om side
Dvd?ens succes har fået øjnene op på en af Europas største venturekapitalister, Apax Partners, der har satset flere hundrede millioner kroner på at opdyrke det største europæiske dvd-marked i Storbritannien.
- Dvd?er og specielt online-abbonnementsordninger er ultimativt det vigtige område (i filmindustrien, red.), som har rum til massiv vækst i Asien, Latinamerika og i Europa, Mellemøsten og Afrika, siger Robert Boyle fra Pricewaterhousecoopers til Wall Street Journal.
Det anerkendte revisionsfirma, der står bag optællingen ved Oscar-uddelingen, vurderer, at film-forbruget globalt vil stige til knap 658 milliarder kroner i 2008 fra 457 milliarder kroner i 2003.
Europa, Mellemøsten og Afrika er det stærkeste vækstmarked med et forventet løft i perioden på over 10 procent til knap 225 milliarder kroner.
Boom i vækst
Apax Partners har nu kastet 360 millioner kroner i britiske Silverscreen, som inden for de næste tre-fire år vil åbne 180 dvd-butikker i Storbritannien i forventning om at salget af dvd-underholdning kan fordobles på kort tid.
Ifølge Apax er det britiske dvd-marked, som er det største i Europa, på omkring 22 milliarder kroner i 2004.
Salget af dvd er primært trukket frem af billige dvd-afspillere, pc?er og bredbåndsløsninger, som har tiltrukket mange husstande.
I Storbritannien har over 14 millioner husholdninger en dvd-afspiller, og en million af dem lejer en dvd hver uge. Undersøgelser viser også, at hjem med en dvd-afspiller er flittigere lejere end VHS-hjemmene.
Næste skridt er online
Dvd kan lejes enten i en butik eller online på internettet, og dette marked er stadig i den spæde udvikling i Europa. Det gælder også i Danmark, hvor der findes under en håndfuld online-udlejere.
Det britiske marked for online-dvd-udlejning, som igen er Europas største, fylder mindre end en tiendedel af det amerikanske marked. Så der er rig mulighed for vækst.
Sameksistens mellem online- og detailhandlere, der sælger dvd?ere er ifølge analytikere intet problem endnu, da industrien stadig er tidlig i sin udviklingsfase. Der sammenlignes i den forbindelse med Amazon, der sælger bøger over internettet.
I Danmark har Digitarian, der for nyligt blev købt af Dating.dk-ejeren Freeway, ifølge eget udsagn en dominerende markedsposition for udlejning af dvd via internettet.