3G-selskaber får lov at binde kunderne et år

Konkurrencestyrelsen giver nu udbyderne af 3G-telefoni lov til at binde sine kunder i op til et år. Målet er lavere priser på 3G-telefoner og dermed større udbredelse af teknologien, men teleanalytiker mener, at det næppe får den effekt.

Udbyderne af 3G-telefoni får nu mulighed for at binde sine kunder i op til 12 måneder, og det skal være med til at sparke markedet for 3G-telefoni i gang.

Det er i hvert fald håbet hos Konkurrencestyrelsen, som har givet tilladelsen til at udvide bindingsperioden fra de nuværende seks måneder til 12 måneder.

Tilladelsen kommer på baggrund af en ansøgning fra mobilselskabet 3, men den kommer også til at gælde TDC, Orange og Telia, når de begynder at udnytte deres licens til at sælge næste generations mobiltelefoni.

Billigere 3G-telefoner

Konkurrencestyrelsen håber, at den nye mulighed sætter gang i 3G-telefoni i Danmark, fordi mobilselskaberne med en længere bindingsperiode kan sælge telefonerne med større tab, hvilket giver kunderne en billigere pris.

- Større udbredelse af 3G-telefoni giver større konkurrence til 2G-telefoni. På længere sigt kan man forestille sig, at det også vil føre til større konkurrence på telemarkedet generelt - også over for fastnettelefoni, siger chefkonsulent Carsten Smidt.

Bindingsperioden gælder kun operatørlåsen - den såkaldte SIM-lock - i de enkelte telefoner og ikke kundens abonnement.

En SIM-lock binder den enkelte telefon til et bestemt mobilselskab, men i den nuværende generation af mobiltelefoner kan låsen let brydes, så man kan bruge sin telefon hos et andet - og billigere - selskab.

Sikre SIM-kort

På samme måde kan 3G-kunder stadig købe en mobiltelefon med tilskud og få den låst op, før de 12 måneder er gået - kunderne er nemlig kun tvunget til at betale abonnement i seks måneder som hidtil.

Alligevel mener Konkurrencestyrelsen, at ny teknologi forhindrer kunderne i at gøre brug af den mulighed.

- Vi har hørt, at der er blevet udviklet ny teknologi inden for SIM-kort, som i praksis vil gøre det meget sværere at bryde SIM-kort-låsen. Hvis kunderne bare kan gå ud og låse telefonerne op efter seks måneder, så mister det her værdi, mener Carsten Smidt.

Konkurrencestyrelsen har ikke mulighed for at forlænge bindingen på abonnement fra seks til 12 måneder, fordi det hører under telelovgivningen.

Lille effekt

Teleanalytiker Torben Rune fra firmaet Netplan mener ikke, at den længere binding på simkort-låsen kommer til at sætte turbo på udbredelsen af 3G-telefoni i Danmark.

- Den ene grund er, at 3G ikke er det tilløbsstykke, man havde håbet på. Det skyldes, at man har ganske få terminaler at gøre godt med, som ikke er særligt attraktive at købe - heller ikke selvom de får et gedigent tilskud på prissiden, siger han.

Torben Rune mener samtidig, at det på nuværende tidspunkt er omsonst at tale om at skifte simkort og dermed udbyder - når det kun er mobilselskabet 3, der tilbyder 3G-telefoni i Danmark.

- Hvis man får låst SIM-kortet op, hvilket kort skal man så sætte i i stedet? Der er jo kun en operatør. De andre selskaber har på nuværende tidspunkt samtidig ikke en dækning, der kan overgå 3's egen dækning, siger Torben Rune.

Negative konsekvenser

I Konkurrencestyrelsen er man godt klar over, at den længere binding også kan få negative konsekvenser.

- En af de negative effekter er risikoen for, at det begrænser kundemobiliteten mellem selskaberne, når kunderne bliver bundet til deres mobiltelefon i op til 12 måneder, siger Carsten Smidt.

Netop for at afbøde den negative konsekvens kræver Konkurrencestyrelsen, at kunderne får mulighed for at købe sig fri, og at bindingsperiodens længde tydelig fremgår, når kunderne køber en ny telefon.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job