Ny kundeaftale beskytter mod porno-takster

Teleselskaberne forpligter sig nu til at beskytte kunderne mod kæmperegninger for opkald til eksotiske telefonnumre, som de ikke er klar over, at de har foretaget. En aftale mellem Forbrugerrådet og teleselskabernes brancheorganisation slår den praksis fast, som blev indført efter en dom sidste år.

Efter en dom i Vestre Landsret i maj 2003 bliver det nu en fast del af teleselskabernes aftaler med fastnetkunderne, at selskaberne har pligt til at beskytte kunderne.

Det er teleselskabernes brancheorganisation Telekommunikationsindustrien og Forbrugerrådet, som er blevet enige om at få papir på forholdet.

Fremover bliver det nu en del af aftalen mellem kunden og teleselskabet, at teleselskabet skal forsøge at beskytte kunderne imod de firmaer, som spekulerer i at misbruge telefoni.

Opkald til Stillehavet

- Det her kommer på baggrund af den dom, som for et års tid siden sagde, at aftalerne var urimelige, og at teleselskaberne har et medansvar for at beskytte kunderne, siger telepolitisk medarbejder Anders Hjort Jensen fra Forbrugerrådet.

Diskussionen begyndte, efter flere fastnetkunder klagede over voldsomt store regninger med opkald til små øer i Stillehavet.

Opkaldene blev foretaget ved hjælp af såkaldte dialer-programmer, som automatisk ringede op fra kundens pc via et modem til eksotiske betalingsnumre.

Dialer-programmerne blev installeret af uvidende kunder i forbindelse med besøg på eksempelvis pornosider, hvor de blev bedt om at installere noget software, før de kunne få vist indholdet af siderne.

Urimelige kundeaftaler

Dommen i Vestre Landsret slog fast, at teleselskabernes kundeaftaler var urimelige, fordi ansvaret blev lagt hos kunden. Dermed kunne kunden ende med en kæmperegning for opkald, som kunden aldrig bevidst havde foretaget.

Efter dommen ændrede teleselskaberne praksis og spærrede som udgangspunkt for opkald til en række lande samt visse danske 900-numre.

- Det er sådan set i gåseøjne bare den praksis, vi nu har indarbejdet i kundeaftalerne. Teleselskaberne skal arbejde for at beskytte kunderne. Den store forskel er, at det nu står mejslet ind i aftalerne, siger Anders Hjort Jensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere