Priser på phishing-kits buldrer i vejret: Er steget med 149 procent på et år

Den gennemsnitlige pris på et phishing-kit er steget med 149 procent i løbet af det seneste år. Se her, hvor meget et kit nu koster.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Det er et grundlæggende vilkår i al markeds-forståelse, at priserne følger efterspørgslen.

Det mærkes nu også på priserne for phishing-kits, der er de værktøjssæt til phishing, som udbydes på det mørke net.

Ifølge en ny undersøgelse fra cybersikkerheds-selskabet Group-IB er den gennemsnitlige pris for et phishing-kit nemlig tordnet i vejret over det seneste års tid med en stigning på 149 procent.

I 2019 kostede et phishing-kit i gennemsnit 304 dollar - godt 2.100 kroner. I 2018 var gennemsnitsprisen blot 122 dollar - omkring 850 kroner.

Gennemsnitsprisen dækker over udsving fra 880 dollar (6.100 kroner) for de dyreste phishing-kits til helt ned til 20 dollar (140 kroner) for de billigste.

Et phishing-kit består typisk af web-baserede apps, som hackerne anvender til at indsamle de phishede login-data.

Ifølge Group-IB er antallet af udbydere af phishing-kits blevet fordoblet alene i det seneste års tid, hvor nye leverandører er væltet ind på markedet med nye produkter.

Selskabet har i 2019 identificeret og tracket 16.200 forskellige kits.

Langt størstedelen er udviklet til at udnytte loginpages til Amazon, Google, Instastram, Office 365 og PayPal.

Ifølge sikkerhedsselskabet handles de fleste phishing-kits i de tre foraer OGUsers, Exploit og Crimenetwork.

Derfor er priserne steget

Priserne er ikke steget uden grund, påpeger sikkerhedsselskabet,

En af de væsentligste årsager er, at succesraterne er stærkt faldende for phisherne, der oplever, at det er blevet sværere at få gevinst ud af deres kampagner.

Dette skyldes blandt andet, at det er blevet sværere at hacke browsere, hvilket har fået flere hackere til at vende sig mod e-mailbaserede angreb.

Skal et sådan angreb lykkes, er det helt afgørende, at de cyberkriminelle er i besiddelse af et godt phishing-kit, der typisk består af forskellige templates og features til at omgå sikkerheds-foranstaltningerne i virksomhedenes mail-systemer.

Men i takt med, at der kommer flere og flere angreb, øges også forsvarsværkerne, og det stiller krav om, at phishing-kittene bliver mere komplekse og følger med udviklingen.

Amerikanske ZDNet påpeger, at de stigende priser er et godt tegn, da de viser, at de professionelle it-systemer faktisk virker i det, de bliver sværere og sværere at hacke.

Læs også:

Dansk milliard-virksomhed ramt af ransomware-angreb: "Folk har sovet i sovepose på gulvet i det ene hjørne af kontoret med to meters afstand"

Den danske sundhedssektor presses som aldrig før af hackere: "De cyberkriminelle går længere, end vi er vant til"

Center for Cybersikkerhed frygter hackerangreb fra andre stater midt i corona-krisen: "Vi skal hurtigst muligt tilbage til normal drift"

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    inforevision A/S

    .NET-udvikler til digitaliseringsprojekter

    Københavnsområdet

    LB Forsikring

    Senior Software Engineer til Online

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S