Priser på phishing-kits buldrer i vejret: Er steget med 149 procent på et år

Den gennemsnitlige pris på et phishing-kit er steget med 149 procent i løbet af det seneste år. Se her, hvor meget et kit nu koster.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Det er et grundlæggende vilkår i al markeds-forståelse, at priserne følger efterspørgslen.

Det mærkes nu også på priserne for phishing-kits, der er de værktøjssæt til phishing, som udbydes på det mørke net.

Ifølge en ny undersøgelse fra cybersikkerheds-selskabet Group-IB er den gennemsnitlige pris for et phishing-kit nemlig tordnet i vejret over det seneste års tid med en stigning på 149 procent.

I 2019 kostede et phishing-kit i gennemsnit 304 dollar - godt 2.100 kroner. I 2018 var gennemsnitsprisen blot 122 dollar - omkring 850 kroner.

Gennemsnitsprisen dækker over udsving fra 880 dollar (6.100 kroner) for de dyreste phishing-kits til helt ned til 20 dollar (140 kroner) for de billigste.

Et phishing-kit består typisk af web-baserede apps, som hackerne anvender til at indsamle de phishede login-data.

Ifølge Group-IB er antallet af udbydere af phishing-kits blevet fordoblet alene i det seneste års tid, hvor nye leverandører er væltet ind på markedet med nye produkter.

Selskabet har i 2019 identificeret og tracket 16.200 forskellige kits.

Langt størstedelen er udviklet til at udnytte loginpages til Amazon, Google, Instastram, Office 365 og PayPal.

Ifølge sikkerhedsselskabet handles de fleste phishing-kits i de tre foraer OGUsers, Exploit og Crimenetwork.

Derfor er priserne steget

Priserne er ikke steget uden grund, påpeger sikkerhedsselskabet,

En af de væsentligste årsager er, at succesraterne er stærkt faldende for phisherne, der oplever, at det er blevet sværere at få gevinst ud af deres kampagner.

Dette skyldes blandt andet, at det er blevet sværere at hacke browsere, hvilket har fået flere hackere til at vende sig mod e-mailbaserede angreb.

Skal et sådan angreb lykkes, er det helt afgørende, at de cyberkriminelle er i besiddelse af et godt phishing-kit, der typisk består af forskellige templates og features til at omgå sikkerheds-foranstaltningerne i virksomhedenes mail-systemer.

Men i takt med, at der kommer flere og flere angreb, øges også forsvarsværkerne, og det stiller krav om, at phishing-kittene bliver mere komplekse og følger med udviklingen.

Amerikanske ZDNet påpeger, at de stigende priser er et godt tegn, da de viser, at de professionelle it-systemer faktisk virker i det, de bliver sværere og sværere at hacke.

Læs også:

Dansk milliard-virksomhed ramt af ransomware-angreb: "Folk har sovet i sovepose på gulvet i det ene hjørne af kontoret med to meters afstand"

Den danske sundhedssektor presses som aldrig før af hackere: "De cyberkriminelle går længere, end vi er vant til"

Center for Cybersikkerhed frygter hackerangreb fra andre stater midt i corona-krisen: "Vi skal hurtigst muligt tilbage til normal drift"

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Kræftens Bekæmpelse

    Teknisk it-projektleder

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil