1.000 personer sortlistet af telebranchen

Teleselskaberne har nu omkring 1.000 dårlige betalere i deres fælles advarselsregister. Samlet er der nu ubetalte regninger for 20 millioner kroner, men branchen vurderer, at det nu to år gamle register dæmmer op for den hårde kerne af kreditryttere.

Telebranchens fælles advarselsesregister, som teleselskaberne dannede i 2002, har nu omkring 1.000 af de værste kreditryttere listet.

Den sorte liste er et værn mod kunder, som spekulerer i at oparbejde gigantiske regninger uden at betale, for derefter at rykke til et nyt teleselskab, når abonnementet bliver lukket. Det skriver Nordjyske.dk.

Teleselskabernes brancheorganisation vurderer, at registret gør selskaberne bedre istand til at afværge dårlige betalere, der har bevist bedrageriske hensigter i andet selskab.

Når en kunde henvender sig i en telebutik, kan sælgeren ud over at tjekke kreditværdigheden også tjekke advarselsregistret.

Følsomt område

Forbrugerrådet er ret trygge ved registret og vurderer, at der er taget forholdsregler, så det ikke misbruges til at udveksle andre oplysninger om teleselskabernes kunder.

- Det er selvfølgelig et følsomt område, men motivationen er at beskytte selskaberne og i sidste ende de almindelige forbrugere mod den rendyrkede spekulation, siger telepolitisk medarbejder, Anders Hjort Jensen fra Forbrugerrådet, til Computerworld Online.

Datatilsynet har givet telebranchen dispensation til oprettelsen af registret på grund af formålet, som anses for "anerkendelsesværdigt".

Krav til gæld

Den sorte bog bliver administreret af RKI Kredit Information og rummer nu omkring 1.000 personer og virksomheder, som mangler at betale telefonregninger for cirka 20 millioner kroner.

Teleselskaberne skal opfylde flere krav for at bede om at få en kunde registreret, hvis han skylder mere end 1.000 kroner og har erkendt gælden, eller teleselskabet har foretaget retslige skridt mod kunden.

- Vi har set eksempler på, at kunder har oprettet et abonnement og ringet nonstop en hel weekend. Det kan sagtens løbe op i 100.000 kroner, før man får en chance for at få sat en stopper for det, siger Ib M. Tolstrup, der er direktør i telekommunikationsindustrien.

Hos Sonofon oplyses det at advarselsregistret har været en stor hjælp til at fange abonnementssnydere.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S