Nokia slukker for ringetoner

Nokia træder ud af markedet for digitalt tilbehør på grund af ringe salg. Tiltaget kommer samtidig for at smøre forholdet til mobilselskaberne, der mener, at Nokia skal koncentrere sig om hardwareproduktion og lade andre om at sælge indhold.

Mobiltelefonproducenten Nokia har besluttet at stoppe salget af mobilt indhold, såsom ringetoner, grafik og javabaserede spil.

Skridtet peger imod et skift i magtbalancen i mobilindustrien, vurderer en analytiker ifølge Miami Herald.

Mobilselskaberne har været modstandere af, at mobiltelefonproducenterne gav konkurrence på omsætningen af teleydelser.

Nokias onlinebutik, Club Nokia, har ikke siden etableringen i 2000 gjort meget væsen af sig i markedet for ringetoner, der anslås til mellem 9 og 21 milliarder kroner årligt.

Nokia fremhæver, at det aldrig har været intentionen, at konkurrere med operatørerne, men at Club Nokia mere har været en måde at vise sine kunder, hvilke muligheder de enkelte teleoner byder på.

Ifølge en analytiker hos Gartner kan Nokias træk anses som en yderligere understregning af et skift i magtbalancen til mobilselskabernes fordel. Desuden kommer trækket oven i, at Nokia kæmper med at genvinde markedsandele for sine telefoner.

Samtidig med at Nokia takker af på markedet for ringetoner har Sony Ericsson indgået en aftale med Financial Times om at sælge mobilt indhold via Financial Times hjemmeside.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere


Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere