En ny udgave af Sonys Playstation 2 skal øge spilkonsollens markedsandel i Danmark markant.
Den nye model er 75 procent mindre end originalen og indeholder som standard et netværkskort, der gør det muligt at bruge konsollen til onlinespil.
Hos Nordisk Film Interactive, som ejer de nordiske rettigheder til Playstation 2, er forventningerne store til den nye model, der især spiller på designet.
Tredoblet salg
- Den kan tredoble vores salg inden jul. Vi tror, at vi med den her Playstation kan nå nye målgrupper, fordi diskussionen forstummer om, hvorvidt den skal stå i børneværelset eller dagligstuen, siger PR-manager Marc Skouborg.
I tal betyder det 50.000 solgte eksemplarer, hvilket i så fald vil give en omsætning på 65 millioner kroner.
Den nye udgave kommer på gaden 1. november og kommer langsomt til at udfase den nuværende model. Den får samme vejledende pris på 1299 kroner.
| Den nye Playstation 2 |
- Online-delen har ikke været så afgørende på konsoller de første år, men den vokser og bliver afgørende de næste år. Online er en vigtig del for os, siger Marc Skouborg.
Fem år tilbage i PS2
Han afviser samtidig, at den nye model indikerer, at Playstation 2 er ved at synge på sidste vers. Tværtimod mener Nordisk Film, at spilkonsollen kun er nået halvvejs gennem sin livscyklus og stadig har fem år tilbage.
- Vi tror, at den her maskine skal hjælpe til en markedsandel på mindst 80 procent, hvor vi i dag ligger omkring 70 procent. Vi skal ud til bredden, ud til familierne, og det skal den her hjælpe os med, siger Marc Skouborg.
Ifølge ham er der solgt omkring 300.000 Playstation 2 i Danmark, hvilket er færre end forgængeren, som er solgt i over en halv million eksemplarer.