Danske teleselskaber lukker i om Norlys' planer om at købe dem: Vil ikke give noget svar

Flere af de danske teleskaber afviser at kommentere på, at de er interesseret i at sælge deres mobilforretning til Norlys, efter selskabet har

Artikel top billede

(Foto: SE koncernen / Nikolai Tuborg)

"Vi har ikke nogen kommentar til udmeldingen lige nu."

Sådan lyder svaret fra teleselskabet 3 efter Norlys' administrerende direktør, Niels Duedahl, har lagt op til, at selskabet vil investere seks milliarder kroner i teleområdet til opkøb af en mobiloperatør.

Derfor har Computerworld spurgt en række teleselskaber, om de er interesseret i at være en del af Norlys' opkøbsplaner på mobilmområdet ved at sælge hele eller dele af deres mobilforretning til fiber- og energiselskabet.

Læs mere her: Norlys klar til milliard-investeringer: Vil have fingre i TDC Mobil, Telia, Telenor eller 3

Men svaret er meget kortfattet fra de selskaber, som Computerworld har været i kontakt med: De har ingen kommentarer til eventuelle købstilbud på mobilforretningen fra Norlys.

Hos Danmarks største teleselskab TDC er meldingen ligeså kortfattet som hos konkurrenterne fra 3.

"Det har vi ikke nogen kommentarer til," oplyser selskabets presseafdeling i en mail til Computerworld.

Hos svenskejede Telia lyder det fra den danske afdeling, at man principielt ikke kommenterer på salgsrygter.

Læs også: Norlys klar til at erobre mobilmarkedet: Får grønt lys til muligt milliardopkøb af mobiloperatør.

Seks milliarder til opkøb

Sagen er blevet aktuel igen fordi Niels Duedahl i et interview med erhvervsmediet Finans gentager sit budskab om, at Norlys er klar til at investere kraftigt i mobilområdet.

"Vi er i industrien, der er underlagt massive teknologiske forandringer,
og vi vil være en aktør, som kan ses på landkortet," siger han til mediet.

Mere præcist er Norlys klar med seks milliarder kroner til investeringer i teleområdet frem mod 2025.

I juni måned lød det fra direktøren, at Norlys var klar til at udvide forretningen til en ‘markant mobil tilstedeværelse.’

Vi har 100 års erfaring i at etablere og drive infrastruktur, så for os er det et naturligt skridt at udvide vores forretning med en markant mobil tilstedeværelse, der sikrer kunder og andelshavere en moderne og tidssvarende adgang til internettet. Det rammer lige ned i vores DNA, at vi på denne måde også bidrager til at styrke både erhvervsliv og lokalsamfund," sagde Niels Duedahl.

Læs også: Norlys-CISO bliver direktør for ny cyberenhed med millioner af kroner i ryggen: "Jeg er bare et stort smil, fordi jeg var så heldig, at det kunne blive mig"

Målet med at bevæge sig ind på mobilområdet er at kunne tilbyde sine kunder en komplet internetdækning.

"Hvis vi lykkes med projektet, kan kunderne få dækket hele deres internetbehov hos os, og samtidig får de den bedst mulige mobildækning, også i yderområderne. Vi tror på, at det vil skabe værdi for vores flere end 700.000 andelshavere og for det danske samfund som helhed," forklarede Ulf Lund, direktør i Boxer, der er ejet af Norlys.

Norlys ejer foruden Boxer også N1 og Stofa. Selskabet er en fusion mellem SE og Eniig, der faldt på plads i sommeren sidste år.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S