DK får fjerdeplads til EM i cybersikkerhed:"Danmark har vist vi stadig kan gnubbe skuldre med de allerstørste"

Artikel top billede

Flyselskab får kæmpe-rabat på bøde for databrud: Skal nu 'blot' betale 160 millioner kroner i bøde

British Airways får bøde på 20 millioner pund for kæmpe databrud, der har ramt mere end 400.000 kunder.

Flyselskabet British Airways skal betale 20 millioner pund - godt 160 millioner kroner - i bøde for et kæmpe databrud, der i 2018 ramte selskabet.

Databruddet påvirkede mere end 400.000 kunder og hører til i den absolutte top af verdens store databrud.

British Airways indrykkede efter databruddet annoncer i en række britiske aviser, hvor selskabet undskyldte og beklagede overfor briterne.

Selv om 160 millioner kroner er mange penge, er der faktisk tale om en betydelig rabat i forhold til de første udmeldinger fra det britiske datatilsyn, Information Commissioners Office (ICO).

ICO havde nemlig i første omgang udstedt en bøde på halvanden milliarder kroner - 183 millioner pund - for databruddet.

Det kan du læse mere om her: Britisk flyselskab får milliardstor GDPR-bøde for at miste personoplysninger på 500.000 kunder

ICO meddeler nu, at man med den endelige beløbs-fastsættelse har taget konsekvenserne af Covid-19 med i betragtningerne.

Corona-virussen har ramt luftfartsindustrien særdeles hårdt i takt med, at turister og andre rejsende i meget stort stil er blevet tvunget til at blive hjemme.

Det ændrer dog ikke på, at bøden er den største bøde for databrud, der nogensinde er blevet udstedt i Storbritannien.

De flere hundrede tusinder kunder fik stjålet vigtige data som adgangskoder, betalingsoplysninger og rejseinformationer samt navne og adresser.

ICO har siden konkluderet, at British Airways havde forsømt at få selv relativt simple sikkerhedsforanstaltninger på plads.

“Det kan få konsekvenser for folks liv, når organisationer træffer dårlige valg om folks personlige data,” meddeler ICO.

Læs også:

Stort flyselskab er tavs om årsag til hackerangreb, men to eksperter har et bud på hvordan det gik til, da tusindvis af kundedata blev stjålet