Stort flyselskab er tavs om årsag til hackerangreb, men to eksperter har et bud på hvordan det gik til, da tusindvis af kundedata blev stjålet

To sikkerhedseksperter har en klar formodning om, hvordan hackere bar sig ad med at stjæle kreditkortoplysninger og andre data fra tusindvis af kunder hos British Airways

Artikel top billede

Det britiske flyselskab British Airways vil ikke afsløre, hvordan det gik til, da hackere for nylig fik adgang til data om tusindvis af kunder fra virksomhedens app og hjemmeside

Men ifølge den britiske statsradiofoni BBC har flere sikkerhedeksperter en klar formodning om, hvordan hackerne har båret sig.

Cyber-sikkerhedsekspert Alan Woodward, der er professor på det britiske universitet University of Surrey, vurderer på baggrund af oplysningerne i en pressemeddelelse fra British Airways, at hackerne har formået at uploade et script til flyselskabets hjemmeside.

Læs også: Morgen-briefing: British Airways hacket - data på tusindvis af kunder ramt / Bitcoin styrtdykker / Danske banker er blevet bedre til cybersikkerhed - siger de selv

Fik adgang til kreditkort-oplysningner

På denne måde har hackerne fået adgang til kredikortoplysninger og andre kundedata, som flyselskabets kunder har indtastet på hjemmesiden i det tidsrum, hvor scriptet har været aktivt.

British Airways har oplyst, at alle kunder der har foretaget en kreditkort-betaling mellem den 21. august klokken 22:58 britisk tid og den 5. september klokken 21.45 britisk tid kan være berørt.

Ifølge BBC indeholdte de stjålne kundedata oplysninger om navne, e-mail-adresser samt betalingsoplysninger – herunder kortnumre, udløbsdatoer og CVV-koder (de tre cifre bag på betalingskortet, red).

En anden cyber-sikkerhedsekspert, Robert Pritchard, vurderer ligeledes, at der kan være tale om et script, der har gjort det muligt at stjæle de mange data i det øjeblik at kunderne har indtastet dem på hjemmesiden.

Den vurdering bygger han på det faktum, at hackerne også har stjålet de såkaldte CVV koder, som virksomhederne ikke opbevarer efter, at de er blevet indtastet af kunden.

”Det vil sige, at der enten var tale om om en direkte kompromittering af selskabet booking-side, eller en kompromittering af en tredjeparts-leverandør,” siger Robert Pritchard til BBC.

Læs også: Ticketmaster ramt af hackerangreb: Advarer danske brugere om muligt misbrug af kontooplysninger

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

KMD A/S

Contract & Vendor Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S