Stort flyselskab er tavs om årsag til hackerangreb, men to eksperter har et bud på hvordan det gik til, da tusindvis af kundedata blev stjålet

To sikkerhedseksperter har en klar formodning om, hvordan hackere bar sig ad med at stjæle kreditkortoplysninger og andre data fra tusindvis af kunder hos British Airways

Artikel top billede

Det britiske flyselskab British Airways vil ikke afsløre, hvordan det gik til, da hackere for nylig fik adgang til data om tusindvis af kunder fra virksomhedens app og hjemmeside

Men ifølge den britiske statsradiofoni BBC har flere sikkerhedeksperter en klar formodning om, hvordan hackerne har båret sig.

Cyber-sikkerhedsekspert Alan Woodward, der er professor på det britiske universitet University of Surrey, vurderer på baggrund af oplysningerne i en pressemeddelelse fra British Airways, at hackerne har formået at uploade et script til flyselskabets hjemmeside.

Læs også: Morgen-briefing: British Airways hacket - data på tusindvis af kunder ramt / Bitcoin styrtdykker / Danske banker er blevet bedre til cybersikkerhed - siger de selv

Fik adgang til kreditkort-oplysningner

På denne måde har hackerne fået adgang til kredikortoplysninger og andre kundedata, som flyselskabets kunder har indtastet på hjemmesiden i det tidsrum, hvor scriptet har været aktivt.

British Airways har oplyst, at alle kunder der har foretaget en kreditkort-betaling mellem den 21. august klokken 22:58 britisk tid og den 5. september klokken 21.45 britisk tid kan være berørt.

Ifølge BBC indeholdte de stjålne kundedata oplysninger om navne, e-mail-adresser samt betalingsoplysninger – herunder kortnumre, udløbsdatoer og CVV-koder (de tre cifre bag på betalingskortet, red).

En anden cyber-sikkerhedsekspert, Robert Pritchard, vurderer ligeledes, at der kan være tale om et script, der har gjort det muligt at stjæle de mange data i det øjeblik at kunderne har indtastet dem på hjemmesiden.

Den vurdering bygger han på det faktum, at hackerne også har stjålet de såkaldte CVV koder, som virksomhederne ikke opbevarer efter, at de er blevet indtastet af kunden.

”Det vil sige, at der enten var tale om om en direkte kompromittering af selskabet booking-side, eller en kompromittering af en tredjeparts-leverandør,” siger Robert Pritchard til BBC.

Læs også: Ticketmaster ramt af hackerangreb: Advarer danske brugere om muligt misbrug af kontooplysninger

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car