Hvis man vælger at prioritere grafik frem for billedhastighed, gør Marvel's Spider-Man: Miles Morales brug af nogle virkelig lækre Raytracing effekter, og det bliver interessant at se hvad fremtidige spil kan få ud af netop den teknologi.
Foto: Sony.

Spilanmeldelse: Fem af de bedste til PlayStation 5

Sony’s nye konsol er godt i gang med at tryllebinde spillere over hele verden, og vi anbefaler her fem af de stærkeste spil til den.

Marvel's Spider-Man: Miles Morales
Da Insomniac Games sendte Marvel’s Spider-Man på gaden tilbage i 2018, var både publikum og pressen ekstremt begejstret – selv kaldte vi det her på siden et ” solidt action-eventyr der vil kunne charmere fans af både genren og helten selv”.

Den amerikanske udvikler virker dog ikke til at have haft tid til at nyde succesen, og i stedet er der blevet arbejdet hårdt på at have et nye Spider-Man eventyr klar til lanceringen af PlayStation 5, og vi er igen imponerede.

Fokusset er denne gang skiftet til Miles Morales, mens Peter Parker mest af alt fungerer som en slags lærermester. Har man ikke tidligere stiftet bekendtskab med tegneserierne med den unge Miles i hovedrollen, fungerer det hele som en virkelig frisk opdatering af den klassiske historie, men lige dele teenage-kvaler og superhelte udfordringer.

Hele den formel er gengives i også i spilversionen, og endda med endnu større præcision end da Insomniac første gang lagde sig ud med den menneskelige edderkop.

New York fungerer som en fantastisk legeplads, mens nye superkræfter, skurke og venner sørger for at man har svært ved at give slip når man først er kommet godt i gang. Oplevelsen er ikke lige så lang som sidst, men til gengæld virker det hele denne gang mere fokuseret.

Samtidigt fungerer Marvel's Spider-Man: Miles Morales som en glimrende demonstration af hvad man teknisk kan forvente fra PlayStation 5-konsollen fremover, og trods at det er er ærgerligt at man skal vælge mellem fuld blæs på grafikken eller et fokus på billedhastigheden, resulterer begge muligheder i en grafik virkelig flot oplevelse.

Demon’s Souls
”Souls”-spillene er på det nærmeste blevet en genre for sig selv, der alle er bygget omkring de samme regler, men alligevel hver især har formået at adskille sig nok fra hinanden til at tryllebinde millioner af spillere over hele verden. Det er en succes udvikleren From Software nok ikke havde forestillet sig da de udgav det oprindelige Demon’s Souls der startede hele genren, men samtidigt en fin grund til hvorfor Sony har gjort lidt af en genistreg ved at have et remake af klassikeren klar til lanceringen af PlayStation 5.

Det er de dygtige udviklere hos Bluepoint Games der igen er blevet givet opgaven, og trods at de tidligere stod for det fabelagtige remake af Shadow of the Colossus, har de overgået sig selv med opdateringen af det mørke og krævende eventyr.

Hver en lille detalje synes gengivet i helt nye klæder, samtidigt med at timingen af det unikke kampsystem er helt intakt. Det betyder også at selv de mindste fjender stadig kan gøre det af med uopmærksomme spillere, og de der ikke tidligere blev fanget af spillet (eller dets spirituelle efterfølgere Bloodborne og Sekiro) bør ikke forvente at en ny version også betyder nye takter i forhold til udfordringen der stadig er skyhøj.

Til gengæld er der en bedre chance for at flere vil blive lokket til at give det hele en chance en tidligere, fordi Demon’s Souls er den første store udgivelse, der udelukkende er lavet til PlayStation 5. Eventyret er mageløst smukt med utrolige grafiske detaljer og korte indlæsningstider, og vil i nogen tid fremover stå som en overbevisende demonstration for hvad der kan udrettes på Sonys nye platform.

Sackboy: A Big Adventure
Det er efterhånden nogen år siden Media Molecule første gang sendte Sackboy på eventyr, i et spil der bugnede af kreativitet og vilje til at bryde med mange af de restriktioner der typisk har kendetegnet platformspil-genren på konsol.

Derfor er det også i første omgang lidt af en skuffelse at Sackboy: A Big Adventure trods sine egne kvaliteter, er lige omkring det mest traditionelle platformspil man kan forestille sig, hvilket måske hænger sammen med at det heller ikke længere er den originale udvikler der står som afsender for det hele.

Som de andre spil i serien, indbydes man også her til at gå på eventyr i en klippe-klistre verden, hvor alt ser ud som om det er skabt med det bedste fra krea-boksen. Trods at det ikke varierer meget fra forgængerne, er det stadig en charmerende verden der efterlader spilleren med et smil.

Den nye udvikler, Sumo Digital, er lidt af en specialist når det gælder om at overraske positivt med deres opdateringer af kendte serier, og trods at kreativiteten denne gang ikke er stor, er kvaliteten stadig på plads.

Derfor er der masser af dingenoter der skal indsamles, hemmeligheder der skal findes og kostumer der skal låses op for, alt imens det hele kan nydes med vennerne i co-op. Det hele er solidt sat sammen og mens det nok ikke vil blæse nogen bagover, vil alle med hang til genren have en hyggelig oplevelse i vente.

Astro’s Playroom
Det kom som lidt af en overraskelse da Sony ud af det blå udgav det fabelagtige Astro Bit Rescue Mission til PSVR, der med overraskende selvtillid, masser af charme og gode ideer hurtigt blev et af de bedste platformspil på PlayStation 4 og et de absolut bedste spil til VR-platformen.

Derfor burde overraskelsen måske ikke være stor over at den spirituelle efterfølger Astro’s Playroom, der følger med som velkomst på alle PlayStation 5 konsoller, ligeledes er et legesygt charmeangreb med styr på sagerne.

Ideen har været at skabe et spil der på fornøjelig vis er i stand til at demonstrere de unikke muligheder som den nye DualSense-controller byder på. Det betyder at banerne foruden masser af platformshopperi, også indeholder et virvar af forskellige sidemissioner hvor alt fra controllerens touchpad til de adaptive aftrækkere og haptiske feedback tages i brug.

Havde udvikleren bag det hele ikke været så god til at strikke det hele sammen, kunne resultatet meget vel have været en livløs reklame i spilform, men i stedet er resultatet her et fornøjeligt platformspil der samtidigt virker som en utroligt god demonstration af en ny og unik hardware.

At overskuddet samtidigt har været til at gøre eventyret til en kærlighedserklæring til alle de foregående PlayStation-konsoller, hvor bonusobjekterne i hver af de enkelte verdner er fra en bestemt generation af Sonys konsoller, gør det hele endnu mere uimodståeligt.

Astro’s Playroom kan gennemføres på kort tid og fungerer primært som en introduktion til den nye konsol. Det er dog samtidigt så godt at man kan håbe på at udvikleren bag allerede er i gang med et større eventyr, hvor PlayStation-maskotten kan få lov til i endnu højere grad at vise alle sine evner.

Ghost of Tsushima
En af fornøjelserne ved de nye konsoller som endnu ikke har fået nok opmærksomhed, er deres mulighed for også at kunne bruges til at nyde spil fra tidligere konsolgenerationer, med nogle af de tilføjelser som ny og langt stærkere hardware giver mulighed for.

Det gælder også for PlayStation 5 og få spil har endnu formået at gøre bedre brug af det end det fantastiske Ghost of Tsushima, som blev udgivet på PlayStation 4 tilbage i juli. I den oprindelige anmeldelse roste vi nærmest alle aspekter af spillet med god grund, og alligevel er der ikke længere nogen tvivl om at den definitive version af spillet på nuværende tidspunkt fundets på Sony’s nyeste konsol.

For lige at slå det fast er der ikke tale om en specifik PlayStation 5-version eller lignende, men blot et PlayStation 4 spil der viser sig fra dets bedste side på den nye hardware. Således kan det hele pludseligt nydes med 60 billeder i sekundet og langt højere opløsning, og trods at der i forvejen var tale om et virkeligt grafisk imponerende spil, er forskellen enorm. Samtidigt nyder eventyret naturligvis også godt af kortere indlæsningstider end tidligere.

Ghost of Tsushima er med andre ord bedre end nogensinde før, og trods at der er tale om at PlayStation 4-spil er det stadig et af de bedste spil der lige nu kan købes til PlayStation 5.




Premium
NNIT-selskabet Scales efter nedlukning af svenske og norske selskaber: De store vækstmuligheder ligger i Danmark
Interview: I løbet af 2020 har det NNIT-ejede Scales lukket sine datterselskaber i Norge og Sverige. I stedet fokuserer ERP-selskabet udelukkende på Danmark de næste par år, forklarer, forklarer CEO Hasse Bergman. Se her, hvorfor selskabet har afviklet de to nordiske enheder.
Computerworld
Sundhed.dk er klar med vaccinepas: Sådan finder du det
Regeringen har sendt et digitalt coronapas i udbud, men allerede nu kan du få adgang til et digitalt vaccinepas, der dokumenterer din vaccinationsstatus.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Overvåg kritiske industrielle systemer og beskyt dem mod angreb
Industrial Control Systems (ICS) udgør hjertet i alle forsynings- og produktionsvirksomheder og kan være overraskende sårbare overfor cyberangreb. Dette whitepaper giver et godt overblik over problematikker og muligheder for at sikre jeres systemer.