Derfor blev AWS ramt af kæmpenedbrud i sidste uge

Store dele af internettet var lagt ned i sidste uge, da verdens største cloud-tjeneste blev ramt af nedbrud. Her er forklaringen på, hvad der skete.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

25. november blev verdens største cloud-tjeneste Amazon Web Services (AWS) ramt af et stort nedbrud, der betød, at store dele af de største internet-tjenester var lagt ned.

Amazon Kinesis, der var den afdeling, der blev ramt, muliggør behandling i realtid af streamingdata.

Flere apps og tjenester meldte ud, på Twitter, at de havde problemer med AWS-tjenesterne. Blandt andet Adobe Spark, Flickr og The Washington Post, skriver mediet MENAFN.

Læs også: Dele af internettet lagt ned: AWS ramt af stort nedbrud

AWS forklarer nu, at nedbruddet ikke skyldtes – som før rapporteret – manglende hukommelse, men derimod installering af nye servere til netværket.

Implementeringen af de nye servere blev igangsat klokken 02.44 om morgenen lokal tid i AWS' datacenter i den amerikanske delstat Virginia og var afsluttet klokken 03.47.

Klokken 05.15 gik den første alarm, der underrettede Kinesis-medarbejderne om, at der var fejl i systemet.

Da medarbejderne kiggede nærmere på problemet, opdagede de, at der var fejl i alle aspekter af de forskellige opkald, der blev foretaget af eksisterende og nye front-end-servere, hvilket ifølge AWS "forværrede vores mulighed for at adskille bivirkninger fra grundårsagen".

Klokken 07.51 havde medarbejderne indsnævret mulighederne for, hvad der kunne være grundårsagen.

De indså, at nogen af ​​de mest sandsynlige kilder til problemet ville kræve en fuldstændig genstart af front-end-serverne.

Umiddelbart så det ud til, at der var tale om mangel på hukommelse.

Og denne fejlantagelse fordoblede restitutionstiden, da Kinesis endelig opdagede, at den nye kapacitet havde fået alle serverne til at overstige det maksimale antal tråde, der er tilladt af en operativsystem-konfiguration.

Da den egentlige årsag klokken 09.39 blev opdaget, begyndte Kinesis-teamet at tilføje de nye servere igen i langsomt tempo for at undgå overbelastning af systemet igen.

"Front-end-flåden består af mange tusinde servere, og af de årsager, der er beskrevet tidligere, kunne vi kun tilføje servere med et par hundrede i timen. Vi fortsatte med langsomt at tilføje trafik til front-end-flåden med Kinesis-fejlprocenten, der faldt støt fra middagstid og fremefter," forklarer AWS.

Først klokken 22.23 om aftenen var Kinesis tilbage på fuld kraft.

Læs mere på AWS' egen blog.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S