Danmark snart næstbedst til bredbånd

Bredbåndsalderen er over os. Og danskerne tager teknologien til sig i en sådan grad, at Danmark om få år kun vil være overgået af Japan, når det gælder opkoblinger per 100 indbyggere. Forude venter et regulært boom.

I 2007 vil kun japanerne være flittigere end danskerne til at koble sig på internettet via bredbåndsforbindelser. Det viser en ny undersøgelse fra irske Research and Markets.

Rapporten anslår, at 25,4 danskere ud af 100 vil have tegnet abonnement på en bredbåndsforbindelse i 2007. For Japan lyder prognosen på 28,1.

Herefter følger Sydkorea med 25,2 og Hongkong med 23,2, og på femtepladsen ligger Canada med 22,4 procent opkoblede til bredbånd.

Vækst i nye krævende applikationer som video- og musiktjenester samt multiplayer-onlinespil, tale og videokommunikation såvel som indkøb og indlæring markerer indgangen til en ny bredbåndsæra.

Danmark nu på femtepladsen

I begyndelsen af 2004 lå Danmark på femtepladsen med 13 procent opkoblede via bredbånd, mens Sydkorea toppede listen med Hongkong, Canada og Taiwan på de næste pladser.

Ifølge videnskabsministeriet er Danmark siden klatret op på tredjepladsen.

Asien er dog fortsat den dominerende region i den globale udrulning af bredbånd.

Til nytår ventes 56,6 millioner asiatiske hjem at være koblet på nettet via bredbånd mod 37,7 millioner i Nordamerika og 28,7 millioner i Europa, mens Latinamerika vil have sølle 2,3 millioner bredbåndsforbindelser.

Rapporten estimerer, at Asien vil nå over 100 millioner bredbåndsopkoblinger i 2007. Dette mål blev nået på globalt plan tidligere i 2004, og anses for en væsentlig milepæl.

- Fra 100.000 i 1996 til 100 millioner tidligt i 2004 er bredbånd nu blevet mainstream, bedyrer rapporten ifølge TMC

Næste skridt er 250 millioner som skønnes opnåeligt i 2007. Det tog treogethalvt år at nå 10 millioner og omkring den samme tid at nå fra 10 til 100 millioner.

Målinger viser, at for hvert bredbåndsabonnement er der to eller tre brugere. Undersøgelsen konkluderer derfor, at der i 2007 vil være 500 millioner bredbåndsbrugere.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S