Ugen i Tech: Ny koreansk elbil ser ud til at kunne alt det rigtige / Huaweis nye mobilflagskib koster over 17.000 kroner – og du får den næppe

Ugen i Tech: Ny koreansk elbil ser ud til at kunne alt det rigtige / Huaweis nye mobilflagskib koster over 17.000 kroner – og du får den næppe

Hyundais nye selvstændige elbilmærke er ude med hvad der ligner Sydkoreas mest lovende eldrevne bil til dato: Ioniq 5.

Her tager bilproducent udgangspunkt i en helt ny elektrificeret platform, som giver godt med plads indenbords.

Designmæssigt tager bilen udgangspunkt i den vellykkede EV 45 koncept, som trækker sit skarpttrukne design fra producentens 70’er ikon, ’Pony’.

Selvom bilen umiddelbart ligner den en hatchback med Golf-lignende proportioner, er alt pustet op, så den er omtrent 10 procent længere i alle leder. Det gør den 4,63 meter lang, 1,89 meter bred og 1,6 meter høj , hvilket placerer den i feltet af eldrevne SUV’er som VW ID.4 eller Tesla Model Y. Bagagerummet tilbyder 53+ liters plads, mens der foran vil findes en bonus-bagagerum på omkring 50 yderlige liter.

Akselafstanden er på hele tre meter, hvilket nærmer sig ministerbilsklassen og giver plads til et særligt interiør, hvor gulvet er hel plant. Det giver mulighed for at forsæderne kan lægges næsten helt ned mens midterkonsollen kan skydes frem og tilbage efter behov.

Performancemæssigt leverer Ioniq 5 mellem 170 og 218 elektriske heste på baghjulene, mens en voldsommere firehjulstruken version kan fås med mellem 235 og 306 heste. Det skulle række til 0-100 tider fra 8,5 til friske 5,2 sekunder.

Der vil desuden kunne trækkes op til 1.600 kilo på krogen – en sjældenhed blandt elbiler.

Batteriet er på enten 58 kWh eller 73 kWH, hvilket skulle kunne levere op til 480 kilometers rækkevidde.

Særligt for Ioniq 5 bliver et 800 volts ladesystem, som skulle give uovertrufne ladehastigheder, fra 5 til 80 procent på bare 18 minutter.

Prismæssigt debuterer ioniq 5 ved 41.900 euro i nabolandet Tyskland, hvilket omsat til danske kroner vil svare til omkring 310.000 kroner før danske afgifter.

Huaweis nye mobilflagskib koster over 17.000 kroner
Den kinesiske mobilproducent Huawei er til trods for sin modvind på de vestlige markeder stadigvæk ude med smartphones, som de fleste andre producenter kan se måbende after.

Selskabet præsenterer denne uge sin nye generation af foldbare smartphone, Mate X2, som forener både otte tommer tablet og mobil i en og samme foldbare enhed.

Her finder man også selskabet spritnye Kirin 9000 processor, som også gemmer på en 5G-modem.

Mobilen har ikke umiddelbart kurs med de danske markeder, men debutprisen på 17.999 Yuan, godt 17.120 kroner, vil også udfordre de potentielle købere, som også må affinde sig med, at Googles Android-økosystem såsom Play Store er fraskåret fra mobilen.

Læs også: Prøvekørt: Her er fem ting jeg lærte om livet med en foldbar smartphone



Premium
Microsoft opgiver milliardkøb af gamer-chatplatform med tusindvis af danske brugere
I marts forlød det, at Microsoft var svært interesseret i at købe chatplatformen Discord for over 10 milliarder dollar. Men planen er tilsyneladende gået i vasken.
Computerworld
Nu er de her: Efter flere års rygter lancerer Apple Airtags
Langt om længe kan du købe Apples Airtags. De kan modstå støv og vand, og samtidig gør de det muligt for millioner af iPhone-brugere at hjælpe dig med at finde dine nøgler.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Infrastruktur: Byg et velfungerende Data Estate i otte trin
Mange virksomheder trækker på så mange og righoldige datakilder, at det bliver stadig sværere at holde rede på alle de informationer, man har. Samtidig lever et traditionelt data warehouse sjældent op til hverken de aktuelle eller – i særdeleshed – fremtidige krav fra forretningen. Løsningen er at udvide til en egentlig Data Estate; et stykke kritisk infrastruktur som gør det muligt at opbevare, organisere, konsolidere og analysere organisationens samlede datamængde. Denne hvidbog giver et samlet billede af, hvordan man gennem otte trin bevæger sig mod at implementere og drage nytte af en Data Estate. Samt hvordan du prioriterer indsatsen, så den giver størst værdi for forretningen.