Bog: Er det ved at blive for meget af det gode med Amazon?

Den nye Fulfillment: Winning and Losing in One-Click America af Alec MacGillis handler om, hvordan det kan forandre et samfund, når det er muligt at købe det hele og mere til hos Jeff Bezos.

Artikel top billede

Herhjemme holder virksomheder indenfor både fysisk og onlinebaseret detail- og dagligvarehandel vejret, mens de venter på, at Amazon træder ind på det danske marked.

For ganske vist har mastodonten (endnu) ikke trådt sine svenske konkurrenter under fode, siden amazon.se slog dørene op i efteråret 2020, men har mest gjort sig opmærksom gennem nogle lidt uheldige oversættelser.

På den anden side er det ekstremt effektive rabat- og leveranceprogram Amazon Prime endnu ikke lanceret i Sverige. Det kan lave om på mangt og meget, når dét sker.

USA er naturligvis det mest kendte eksempel på, hvordan det kan forandre og udfordre både lokalsamfund, regioner, stater og politik på nationalt niveau, når alle indkøb kan foretages i Jeff Bezos biks.

For over there er Amazon for længst blevet en magtfaktor uden sidestykke og det er også i USA, at virksomheden har flertallet af sine mere end 1,3 millioner ansatte.

Det kan man læse meget mere om i den nye Fulfillment: Winning and Losing in One-Click America af Alec MacGillis.

Men i andre lande og regioner er Amazon også stærkt på vej, og det giver dog en vis indflydelse – også udenfor magtens haller i Washington.

Fulfillment: Winning and Losing in One-Click America er ikke en bog om Amazon som sådan. For er man på udkig efter virksomhedshistorien, er ”Amazon Unbound: Jeff Bezos and the Invention of a Global Empire” et langt bedre bud, og den skriver vi om her.

Alec MacGillis’ bog er derimod primært interessant, hvis man vil lære om, hvad der kan være i vente, hvis det lykkes Amazon – eller på sigt måske andre virksomheder – at blive så kæmpestore, at de i vidt omfang selv kan bestemme spillereglerne.

New York Times bragte i marts en rigtig god artikel om bogen, som du kan læse her.

Vil man selv bladre lidt i Fulfillment: Winning and Losing in One-Click America, inden man eventuelt køber den, så kan man jo altid bestille et gratis uddrag online hos, nåja, Amazon…

Titel: Fulfillment: Winning and Losing in One-Click America / Forfatter: Alec MacGillis

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car