Artikel top billede

Bog: Er det ved at blive for meget af det gode med Amazon?

Den nye Fulfillment: Winning and Losing in One-Click America af Alec MacGillis handler om, hvordan det kan forandre et samfund, når det er muligt at købe det hele og mere til hos Jeff Bezos.

Herhjemme holder virksomheder indenfor både fysisk og onlinebaseret detail- og dagligvarehandel vejret, mens de venter på, at Amazon træder ind på det danske marked.

For ganske vist har mastodonten (endnu) ikke trådt sine svenske konkurrenter under fode, siden amazon.se slog dørene op i efteråret 2020, men har mest gjort sig opmærksom gennem nogle lidt uheldige oversættelser.

På den anden side er det ekstremt effektive rabat- og leveranceprogram Amazon Prime endnu ikke lanceret i Sverige. Det kan lave om på mangt og meget, når dét sker.

USA er naturligvis det mest kendte eksempel på, hvordan det kan forandre og udfordre både lokalsamfund, regioner, stater og politik på nationalt niveau, når alle indkøb kan foretages i Jeff Bezos biks.

For over there er Amazon for længst blevet en magtfaktor uden sidestykke og det er også i USA, at virksomheden har flertallet af sine mere end 1,3 millioner ansatte.

Det kan man læse meget mere om i den nye Fulfillment: Winning and Losing in One-Click America af Alec MacGillis.

Men i andre lande og regioner er Amazon også stærkt på vej, og det giver dog en vis indflydelse – også udenfor magtens haller i Washington.

Fulfillment: Winning and Losing in One-Click America er ikke en bog om Amazon som sådan. For er man på udkig efter virksomhedshistorien, er ”Amazon Unbound: Jeff Bezos and the Invention of a Global Empire” et langt bedre bud, og den skriver vi om her.

Alec MacGillis’ bog er derimod primært interessant, hvis man vil lære om, hvad der kan være i vente, hvis det lykkes Amazon – eller på sigt måske andre virksomheder – at blive så kæmpestore, at de i vidt omfang selv kan bestemme spillereglerne.

New York Times bragte i marts en rigtig god artikel om bogen, som du kan læse her.

Vil man selv bladre lidt i Fulfillment: Winning and Losing in One-Click America, inden man eventuelt køber den, så kan man jo altid bestille et gratis uddrag online hos, nåja, Amazon…

Titel: Fulfillment: Winning and Losing in One-Click America / Forfatter: Alec MacGillis




Premium
Margrethe Vestager langer ud efter Apples monopol i App Store: “Hvorfor accepterer vi, at der kun er én app-store på vores telefon”
Interview: Apple kan ikke blive ved med at sidde på eneretten til at hente apps til iPhones. Det mener den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager, der har indledt en sag mod selskabet. “Hvis først du har købt en iPhone, så har Apple monopol gennem sin App Store,” siger Vestager til Computerworld.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Sådan får du maksimal værdi af serverudskiftning i SMV-organisationen
I denne analyse får du viden om, hvornår du udskifter hardware i den mellemstore virksomhed, så du optimerer værdien af både den eksisterende og kommeunde investering.