Facebook åbner for hjemmearbejde på fuld tid post corona - men kan betyde lavere løn

Tusindvis af ansatte hos Facebook vil have mulighed for at arbejde hjemme fra på fuld tid selv efter corona. Men det kan gå ud over lønnen, lyder det fra giganten.

Artikel top billede

(Foto: Anthony Quintano.)

Langsomt er en tid post corona ved at indfinde sig i samfundet, hvor virksomheder nu er begyndt at tegne konjunkturerne af fremtidens arbejde og søge svaret på, hvad der er den rigtige balancegang mellem kontor- og hjemmearbejde.

Facebook løfter nu lidt af sløret for sin politik.

Allerede fra 15. juni åbner Facebook op for, at enhver ansat kan anmode om at arbejde hjemmefra. Men flytter de Facebook-ansatte til en region med lavere omkostninger, vil deres løn blive justeret i overensstemmelse hermed.

Det skriver Bloomberg.

Selvom Facebook, der har omkring 60.000 medarbejdere, indfører hjemmearbejde som permanent mulighed, opfordrer selskabet til, at ansatte fra tid til anden møder ind på kontoret.

"Vejledning er at være på kontoret mindst halvdelen af ​​tiden," lyder det.

I begyndelsen af september planlægger Facebook at åbne de fleste af sine amerikanske kontorer med mindst 50 procents kapacitet, mens selskabet regner med en fuld genåbning per oktober.

Facebooks topchef Mark Zuckerberg sagde sidste år, at han tror på, at remote arbejde kan udgøre helt op til 50 procent af Facebooks samlede arbejdsstyrke.

Flere andre af tech-giganterne har givet mulighed for hjemmearbejde på fuld tid - heriblandt VMware, Twitter og Square.

Hos Apple har topchef Tim Cook lagt op til, at medarbejderne minimum skal have tre dage på kontoret. Det er imidlertid ikke faldet i god jord hos Apples ansatte, der slet ikke er enige i den linje.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job