Artikel top billede

De omkringliggende verden rummer masser af skæve personligheder som stort set alle har noget at fortælle. Oplevelsen af verdenen og dens beboere er en af spillets bedste sider.
Foto: Zoink Games.

Anmeldelse: En original eventyr-fortælling fra Sverige

Lost in Random fortæller sin hele egen historie i en fantastisk eventyr-verden fyldt til randen med skæve personligheder.

Hvis Tim Burton havde besluttet sig for at droppe sin filmkarriere, for i stedet at tage sine excentriske og kreative universer med over i spilbranchen, er der en god chance for at han var landet i Sverige. Nærmere bestemt hos den svenske udvikler Zoink Games der siden 2010 har produceret det ene løjerlige og imponerende originale eventyr efter det andet.

Lost in Random er dog udviklerens mest ambitiøse eventyr til dato, og fortæller historien om søstrene Even og Odd der skilles ved sidstnævntes 12 års fødselsdag. Traditionen i kongeriget Random, forskriver nemlig at alle 12 åriges skæbner afgøres af et terningekast foretaget af kongerigets enehersker og dronning.

Herfra starter en rejse der ikke kun handler om bruddet med traditioner og regler, men også tager sig tiden til at opbygge en fantastisk original verden, med et lige så originalt udbud af forskellige personligheder. Det hele er som taget ud af et Lewis Caroll eventyr du aldrig har læst, og desto mere man tager sig tiden til at snakke med de mange karakterer man møder på sin vej, desto mere vil man blive fortryllet af alt den originalitet og sans for detaljer der er gået i at støbe den omkringliggende verden.

Lost in Random er dog ikke udelukkende en fortælling, men også et action-rollespil hvor fjender af alle størrelser har det med at forsøge at spolere enhver form for fremgang.

I et kongerige hvor alt på overfladen afgøres tilfældigt, er Evens følgesvend og medhjælper den levende terning Dicey, der ikke kun har en mening om det meste som udtrykkes på et uforståeligt sprog, men også råder over magiske kræfter der særligt er uvurderlige i situationer hvor fjender skal forvandles til pixelstøv.

Kampene er en blanding af action og strategi. Med sin slangebøsse er Even i stand til at ramme svage punkter på fjenderne, som efterfølgende efterlader krystaller der bruges til at lade Diceys magiske kræfter op. Har man samlet krystaller nok, bliver man givet muligheden for at vælge mellem et tilfældigt udbud ens samlede kortsamling, hvor hvert kort råder over offensive eller defensive magiske formularer, der hver især koster et bestemt antal magi-points at bruge.

Kampsystemet formår på den måde at opfordre til at man strategisk tænker over hvordan man bruger sine kort, samtidigt med at det altid er fristende at tage sidemissioner der kan resultere i flere unikke kort til samlingen.

Desværre er actionmomenterne i kampene knapt så sjove som resten af systemet. At bruge besværgelser på fjenderne er på alle tidspunkter sjovere, end det er at fremtrylle et sværd, kølle eller bue, der efterfølgende bedst bruges ved hovedløst at hamre løs på knapperne.

Strategi-momentet går midlertidigt tabt, og selve action-delen er slet ikke skarp nok til at forblive underholende i mere end de første par timer.

Trods lidt mangelfuld action er Lost in Random en klar anbefaling værd, hvis man har mod på at tage sig tiden til at udforske et aldeles fortryllende univers, hvor et væld af skæve personligheder med hver deres overraskende historier, står til at forbløffe og charmere på deres helt egen vis.