Facebook lukker system til ansigtsgenkendelse: Sletter data på milliarder af brugere

Nu vil Facebook slette ansigtsdata på milliarder af brugere, som er blevet indsamlet gennem mere end et årti. Selskabet vil dog ikke aflive sin DeepFace-algoritme, som ligger til grund for hele systemet til ansigtsgenkendelse.

Artikel top billede

Senere på måneden vil Facebook afvikle sit system til ansigtsgenkendelse.

Et system som ifølge New York Times er mere end et årti gammelt og indeholder ansigtsdata på mere end en milliard brugere, som nu vil blive slettet.

Selskabet oplyser, at de mange data vil blive slettet på grund af bekymringer om, hvilke negative effekter ansigtskendelse kan have for samfundet.

”Mange er bekymret for den rolle, som ansigtsgenkendelsesteknologi kan komme til at spille i samfundet,” siger Jerome Pesenti, chef for kunstig intelligens hos Facebooks moderselskab Meta, til New York Times og tilføjer:

”Hver ny teknologi har et potentiale til både fordel og bekymring, og vi ønsker at finde den rette balance her.”

Bevarer algoritmen

Selvom Facebook vil slette sine massive mængder af ansigtsdata vil firmaet ifølge New York Times dog ikke slette den bagvedliggende Deepface-algoritme, der har gjort systemet muligt.

Facebook udelukker ifølge New York Times heller ikke, at selskabet vil gøre brug af ansigtsgenkendelsesteknologi i fremtidige produkter.

Ansigtsgenkendelsesfunktionen blev introduceret på Facebook allerede i 2010, hvor algoritmen hjalp brugerne med at identificere deres venner i billeder. Herefter fik brugerne muligheden for at tagge vennerne, når deres ansigter dukkede op billeder.

Modstanden mon ansigtsgenkendelse har været tiltagende i både USA og ikke mindst i Europa, hvor EU-parlamentets medlemmer i sidste måned vedtog en ikkebindende resolution, der opfordrer medlemslandene til at forbyde politiets brug af ansigtsgenkendelse.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil