Store ændringer kan være på vej for computer-spillet Fifa efter 30 år: Forbundet Fifa og spil-udvikleren EA i totterne på hinanden

Efter 30 år kan det snart være slut med computer-spillet Fifa, som spil-producenten EA står bag. For EA og kæmpeforbundet Fifa er kommet på kant med hinanden over penge og rettigheder. Nu overvejer EA at gå sine egne veje med nyt spil.

Artikel top billede

(Foto: Colin Bamford)

Er du en af de mange millioner gamere, der spiller fodbold-spillet Fifa, kan der meget vel være store ændringer på vej.

For den amerikanske spil-producent Electronic Arts (eller EA) og fodboldforbundet Fifa er 30 år efter, at de indgik aftale om spillet, kommet på kant med hinanden.

Fifa-spillet er en af gamer-verdenens allerstørste kommercielle successer og spilles af anslået 100 millioner gamere verden over med dens anvendelse af de forskellige fodbold-stjerners og stjerne-klubbers figurer.

Men nu er parterne røget i totterne på hinanden over, hvor meget brandet ‘Fifa’ egentlig er værd, skriver Financial Times.

De kendte fodbold-stjerner og klubberne vil kort og godt have en større del af kagen, og EA overvejer derfor helt at droppe navnet og samarbejdet.

“Vi er ikke sikre på, at vi vil fortsætte med FIFA som rettigheds-partner,” lyder det fra EA ifølge avisen.

Selskabet har allerede registreret navnet ‘EA Sports F.C’ i de europæiske lande og meddeler, at der vil blive taget en endelig beslutning om det fremtidige samarbejde inden årets udgang.

Ifølge Financial Times skyldes balladen, at en række af de store fodboldstjerner vil have en større andel af Fifa-spillets betydelige omsætning.

EA betaler ifølge Financial Times omkring 150 millioner dollar årligt til Fifa for brugen af klubber og spilleres navne. Parternes 10-årige navne-aftale løber frem til afslutningen af VM i Quatar i 2022.

EA ønsker fremadrettet en bred aftale, der også omfatter franchise som digitale tokens, e-sports-turneringer og lignende under Fifa-navnet, mens Fifa selv sigter efter en smal aftale, som kun omhandler selve spillet.

Stor-klubber som Roma, Juventus og Lazio har allerede trukket sig ud af spillet. Top-agenten Mino Raiola - der repræsenterer blandt andet Zlatan og Paul Pogba - siger til avisen, at ‘hundredevis’ af spillere vil sagsøge EA på grund af selskabets brug af figurer, der ligner dem.

Selv hævder EA, at selskabet har aftaler, der sikrer, at selskabet må bruge spillerne.

Faktisk har EA allerede indgået egne aftaler med de 300 mest fremtrædende spillere, klubber og ligaer - herunder UEFA.

Det sikrer, at spillet også vil kunne udkomme i de kommende bare - men altså måske bare under et andet navn.

Foruden selve de årlige fornyelser og opdateringer af spillet til nogle hundrede kroner, meddeler EA ifølge Financial Times, at knap hver tredje af spillerne af Fifa 21 har købt ydelser i spillet [‘in-game køb,’ red]

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S