Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: EU forlænger nuværende roaming-regler frem til 2032 / Nets' omkostninger for at håndtere dankort-betalinger falder / Tyske myndigheder giver grønt lys til Mercedes selvkørende system

EU forlænger nuværende roaming-regler frem til 2032. Nets' omkostninger for at håndtere dankort-betalinger falder. Tyske myndigheder giver grønt lys til Mercedes selvkørende system. Vi er klar til kunstig intelligens i Norden - men investeringer halter.

Godmorgen og velkommen til ugens sidste morgen-briefing fra Computerworld, der i dag er sammensat af Dan Jensen.

EU forlænger nuværende roaming-regler frem til 2032

EU forlænger de nuværende fælles-europæiske roaming-regler, så de nu kommer til at gælde frem til 2032.

Det sker med en ny roaming-aftale, som netop er blevet vedtaget.

Den ny aftale betyder, at “borgere ikke må få ekstra opkrævninger for opkald eller data, som de bruger på rejse i EU,” meddeler EU.

Desuden vil man kunne foretage opkald, sende sms-beskeder og anvende mobildta i samme kvalitet som derhjemme, ligesom de nye regler fastslår, at der skal være ‘forbedret’ adang til nødopkald overalt i EU og ‘klar besked’, når en tjeneste koster ekstra.

De nye regler træder i kraft 1. juli 2022.

Du kan læse mere hos EU her.

Nets' omkostninger for at håndtere dankort-betalinger falder

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tvangs-sænker størrelsen på den samlede betaling, som Nets må opkræve af de danske forretninger for betaling af Dankort.

Det sker, fordi styrelsen efter en større gennemgang er nået frem til, at omkostningerne ved at drifte dankort-systemet er faldet til 436,4 millioner kroner.

Det er dermed det maksimale beløb, som Nets sammenlagt må opkræve af forretningerne - og udtryk for et markant fald fra 2018, hvor omkostningerne fra 469,6 millioner kroner.

“Fra 2018 til 2020 er både pengeinstitutternes og Nets’ omkostninger faldet. For pengeinstitutterne skyldes det blandt andet en mere effektiv håndtering af data samt et mindre misbrug med Dankort. Nets’ omkostninger er primært faldet på grund af lavere it-udgifter,” lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Her kan du læse mere om opgørelsen her.

Tyske myndigheder giver grønt lys til Mercedes selvkørende system

De tyske myndigheder har godkendt Mercerdes Benz’ nye system til automatisk styring af biler.

Det betyder, at firmaet bag Mercedes, Daimler AG, nu inden længe kan begynde at udbyde systemet Drive Pilot internationalt.

Det avancerede system - der er Level 3 - gør det muligt at overlade styringen til bilen i tæt trafik med op til 60 kilometer i timen.

Mercedes meddeler, at der er tale om verdens første internationalt godkendte system på Level 3-niveau.

Du kan læse hele meddelesen fra Mercedes her.

Vi er klar til kunstig intelligens i Norden - men investeringer halter

Altid er sådan set klar til kunstig intelligens i Danmark, men der mangler direkte investeringer og parathed mange steder.

Sådan lyder konklusionen i en ny markedsgennemgang, som AI-konsulentselskabet Silo AI har udarbejdet.

“Danmark ligger bag Finland og Sverige, men foran Norge i antallet af virksomheder, der bruger kunstig intelligens som en del af sin kerneforretning,” lyder det fra Silo AI.

Ifølge konsulenthuset er den danske sundhedssektor især ‘stærk bruger’ AI, men det i Norge især er energi- og forsyningssektoren, der er fremme i skoene.

Desuden påpeger rapporten, at der i Danmark er 23 AI-specialiserede uddannelser i Danmark med tre bachelor- og 19 kandidatgrader.