Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Niels de Boissezon)

Test: Hyundais Ioniq 5 overbeviser: Det er en af de mest oplagte familie-elbiler, som du kan købe

Computerworld tester: Sydkoreanske Hyundai forener usædvanlige praktiske dyder og flot design i sin nye elbil. Det gør den oplagt, hvis man kan leve med de enkelte svagheder, den også byder på.

Test: Bilbranchen står på mange måder til at blive vendt op og ned. Det sker, i takt med at biler elektrificeres mens privatbilismen udfordres af nye modeller som delebiler samt teknologier som selvkørende biler.

At posen bliver rystet er dog ofte en fordel for ambitiøse og relativt nye selskaber som sydkoreanske Hyundai, der ikke har årtiers tradition og bagkatalog at holde i hævd.

Der synes da også at være gang i elektrificeringen hos selskabet, som sammen med søsterselskabet Kia, allerede nu har præsteret at lancere syv forskellige elbiler på bare fem år.

Ioniq 5 er en af de mest lovende af dem, da den byder på en rendyrket el-platform, avancerede teknologier som en 800 volts drivlinje og teknologiske lækkerier som et heads-up display.

Når det samtidig er forenet med et markant design, en stor kabine og en skarp pris, er der tilsyneladende meget at synes om i Hyundais seneste elbil.

Koreansk svendestykke

Hyundai og design er ikke ligefrem to ting, som traditionelt har været forbundet. Selskabets ry for snusfornuftige biler til lige snusfornuftige priser, lægger ikke op til spilopper hos design-teamet.

Udefra set er Ioniq 5 dog intet mindre end yderst veldrejet sag, som formår at mikse både retro-elementer med futuristiske indslag.

Som med de fleste markante designs, vil det sikkert ikke hue alle, men det for en dreng af 80’erne som undertegnede, er det en fornøjelse at se elementer fra 80’er ikoner som DeLorean (bilen fra Back to the future trilogien) og hedengange Lancias fyrige Delta-hatchback. Alt sammen piftet med mange skarpt optrukne folder i karrossen. Jeg er solgt.

Til gengæld skal man være obs på, at der er et element af optisk bedrag ved Hyundais Ioniq 5.

På afstand har bilen nemlig proportioner, som er nærmest identiske med en klassisk VW Golf eller Peugeot 308, som igennem årtier har været blandt de mest populære kompromisser, der rammer Guldlok-segmentet, hvor plads, pris og størrelse kan passe til de fleste behov.

Men så snart du er nogle få skridt fra bilen, vil du bemærke, at den størrelsesmæssig er i en helt anden liga. Den er lige en tiendedel længere, bredere og højere, så den rent funktionelt lander i SUV-mellemklassen.

Genial kabine

Inden man kommer ind, skal man forbi pop-up håndtagene, som giver en lille indikation om, at Ioniq 5 ikke er som de fleste biler.

Dernæst kommer man ind i kabinen, hvor man straks bemærker de enorme mængder lys og luft, der omgiver en. Bilen er stor udenpå – men gigantisk indeni.

De fyrstelige pladsforhold kan endda gøres eminente, ved at lege lidt med fjernbetjeningen til bagsæderne, der både kan rykke og læne frem og tilbage – og det er endda i de adskildte 40/60 split-bagsæder.

De indvendige herligheder stopper ikke ved bagsæderne. Oppe foran er man serviceret af intet mindre end to meget behagelige sæder, der byder på et væld af indstillingsmuligheder med hukommelsesfunktion.

Sæderne byder endda på et usædvanligt trick, da de kan læne sig uhørt langt tilbage, mens en læg-støtte blidt løfter ens fødder op på ægte business-class manér.

Når sæderne skydes så langt tilbage, at hovedet nærmest hviler over bagsædet og gardinerne ved bagruderne trækkes for, kan der nemt tages en skraber. En morfar er slet ikke nogen dum måde at tilbringe tiden ved ladestanderen.

Skulle du få lyst til at bestille noget, er muligheden der også.

Her er alle de ladeporte, du skulle have lyst til at eje og endda en decideret stikkontakt. Skulle du have lyst til at trække noget el-værktøj, er muligheden der endda, hvis du spenderer 2.995 på den særlige V2L-adapter, som omdanner bilen til klodens største og kraftigste power-bank. Du vil endda kunne tanke en elbil op med aggregatet.

Omkring i kabinen er der desuden strøet godt til med opbevaringsplads til livet på farten. Det eneste jeg ville tilføje, for at fuldende bilens praktiske dyder, er klapborde til bagsæde-passagerne.

Tvivlsom tech

Mens det er svært ikke at blive henrykt over hvor praktisk Ioniq 5 egentlig er, bliver billedet hurtigt lidt mere meleret omkring instrumenteringen.

Det første indtryk er blandet. På den ene side er bilen ganske minimalistisk og umiddelbar i sit indtryk, med to store widescreen-skærme der sørger for at være henholdsvis infotainment og instrumentbræt.

Når man tager fat i og omkring frontkonsollen, vil man dog erfare at plastikkvaliteten er på det jævne, at skærmen kunne være skarpere og at den på papiret lovende teknologi såsom heads-up displayet, har et relativt begrænset synsfelt.

Den ombordværende teknologi imponerer heller ikke. Stemmebetjeningen taler eksempelvis ikke dansk, og på engelsk misforstår den konstant ordrer, så kabinen blev sat til 27 grader, til trods for at jeg bad den skrue ned for varmen.

Dertil er navigationen noget rodet, skiltegenkendelsen mangelfuld, mens vognbaneassistenten får rattet til at hakke, hver gang den drejer, i stedet for at arbejde i flydende bevægelser.

Bagrudevisker findes ikke her, hvilket alt andet lige går ud over udsynet – det opvejes dog delvist af et godt 360 graders drone-visning af bilen, når der bakkes.

Nuvel, der er alt sammen mindre irritationer, som man enten kan vænne sig til, ved helt at slå funktionerne fra, eller at ty til mobilløsninger som Apples Carplay i stedet. Denne fungerer dog ikke trådløst.

Meget velkørende

Når man en gang er blevet venner med, eller har lært at tolerere, de små skavanker i betjeningen, er man dog rigtig godt kørende, så længe man ikke forventer decideret sportslige egenskaber.

Men hvorfor skulle man nu også det i en mellemstor SUV?

De 217 elektriske hingste der driver baghjulene, er mere end veloplagte, og man får et klart indtryk af, at der er flere vitaminer i drivlinjen end i konkurrerende VW ID.4, Audi Q4 eller Mercedes EQA.

Og rækker det ikke, kan man altid spendere 25.000 kroner mere og få den firhjulstrukne version med over 300 heste i stedet.

Personligt ville jeg dog tøve, for rækkevidden lider i forvejen lidt af, at Ioniq 5 ikke er den allermest aerodynamiske med sit kantede ydre og store 20 tommer hjul.

Her i vinterkulden var det svært at få den til at passere de 300 kilometer på en opladning, mens jeg tvivler på at 400 kilometer vil kunne rundes selv i de mildere sommermåneder. Den model jeg testede er opgjort til at køre 450 kilometer.

Heldigvis er Ioniq 5 udstyret med ekstraordinære kvikladningsevner, som gør at der kan tankes med op til 250 kW, mens der loves fra 10 til 80 procent på bare 18 minutter.

I min test – og grundet kulden, blev ladeseancen dog begrænset af batteriet først skulle varme, hvorfor der indledningsvis kun blev ladet med 65 til 80 kw. Det blev gradvist bedre, men der blev aldrig ladt med mere end 145 watt. De 18 minutter blev derfor til en halv time.

Den nye 2022 årgang af bilen får desuden et lidt større batteri på 77,4 fremfor 72 kWh – nok til at rækkevidden kan runde de 500 kilometer ifølge WLTP-standarden.

Meget at holde af

Hyundai Ioniq 5 er ikke bilen, som vil blæse dig bagover med gimmicks og snedige tricks. Der er den rent teknologisk ikke på omgangshøjde med mærker som Tesla eller Mercedes.

Hvad du derimod får, er en yderst nydelig, rummelig og usædvanlig praktisk bil i et prisleje, hvor mange kan være med. Og det er vel i grunden det, der tæller i de flestes hverdag.

Debutprisen lyder på 325.000 kroner, hvilket du får uhørt meget bil og udstyr for. Lægger du 25.000 oveni får du en ganske anvendelig rækkevidde med i handlen.

Ioniq 5 er blevet kåret som Årets Bil 2022 - og det forstås. Du vil dog skulle være indstillet på, at den teknologisk ikke er så fremme i skoene, som udseende antyder.


Loading ikon


CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?