(Foto: Nintendo)

Spilanmeldelse af Kirby and the Forgotten Lands: En lyserød skumfidus på ambitiøst eventyr

Mange af spillets mekanikker er gengangere fra tidligere afsnit af serien, men er her blevet pudset godt af og fungerer bedre end nogensinde før.

Der er ikke den store tvivl om at det er Mario-brødrene der står i forreste række når Nintendo skal fange opmærksomheden fra alverdens spilfans. Det betyder dog ikke at Kyoto-giganten ikke også med tiden har stået for et par andre herlige helte-personligheder, og en af dem er Kirby der nu er blevet hovedperson i sit største og mest ambitiøse eventyr til dato.

Som de fleste andre af Nintendo-maskotterne, har Kirby også været hovedrolleindehaver i et væld af forskellige eventyr, der stort set alle sammen har budt på forskellige variationer af seriens mest kendte mekanikker. Denne gang er der dog gået lidt mere traditionelt til værks, og mest af alt virker det til at være det fabelagtige Super Mario Odyssey der har fungeret som inspiration.

Den største omvæltning er således også at det 2d-perspektiv som Kirby-eventyrerne typisk har været lavet med, er blevet udskiftet med en langt større 3d-verden, der er fyldt med både fjender, hemmeligheder og blanding af forskellige udfordringer der sørger for at holde det hele friskt.

Kirbys unikke evne til at sluge sine fjender og overtage deres kræfter er stadig omdrejningspunktet for det meste af spillet, hvorfor det også denne gang er blevet givet mere fokus fra udvikleren end tidligere. De mange forskellige evner bruges derfor i højere grad som værktøjer til også at løse banerne mange udfordringer, frem for kun at være våben til at besejre de mange fjender med.

Banerne er mere kreativt stykket sammen end tidligere, og i lighed med Odyssey er flere af dem også bygget op med et bestemt tema, hvor både tilgængelige evner, udfordringer og omgivelser passer sammen. Det giver det hele et mere sammenhængende indtryk end Kirbys tidligere eventyr, og gør også i højere grad at man har lyst til at spille nogle af de mange baner igennem flere gange.

Genspilningsværdien har også tydeligt været mere i fokus for udvikleren end tidligere, hvilket betyder at alle banerne nu har forskellige mål der skal klares, hvis man ønsker at gennemføre eventyret helt. De fleste af målene opgøres efter hver bane, men de sjoveste holdes hemmelige indtil man selv har udforsket banerne nok og fundet dem.

En nyhed i den lyserøde skumfidus´ nyeste eventyr, er at Kirby også kan forsøge at sluge langt større objekter end de normale fjender. En bil giver eksempelvis mulighed for at drøne banerne igennem, mens et metalrør giver mulighed for at rulle fjender og dele af banerne over. Andetsteds forvandles Kirby til en luftkanon, hvilket kan bruges til at manipulere banerne, og så er det også muligt at halv-sluge en sodavandsautomat, som efterfølgende lader spilleren benytte dens indhold som skyts.

De nye evner er alle sjove, men bedst fungerer det hele når også de bruges til at løse banernes udfordringer på kreativ vis. Udvikleren fortjener her stor ros for at have formået at låne noget af Mario-magien, og skabe baner hvor alt synes at hænge sammen på fantastisk kreativ vis, og hvor hver ny fold indeholder overraskende og velfungerende udfordringer.

På forbavsende vis er Kirby and the Forgotten Land også et af de grafisk flottere eventyr man kan smide i sin Switch. Rykket til en stor verden i 3d har givet holdet bag mulighed for i højere grad at eksperimentere med omgivelserne, og det er der kommet nogle fantastisk farverige, legesyge og kreative verdner ud af.

Samtidigt bliver der leget med effekter der må presse den aldrende hardware til sit yderste, hvilket særligt kommer til udtryk i de baner hvor vand og solrige strande udgør omgivelserne. Det ser blændende ud og Nintendo, samt deres tætteste samarbejdspartnere, må i den grad siges efterhånden at have fået styr på hardwaren.

Hvis der er et problem der gør at Kirbys nyeste eventyr ikke kan blande sig med toppen af genren, er det at udfordringen stadig ikke er særlig høj og det hele synes tunet til at kunne gennemføres uden de store problemer. Spillet er endda denne gang blevet givet en ”Wild”-sværhedsgrad, der dog er knap så vild og faktisk stadig ikke resulterer i en mærkbar forskel.

Kirby and the Forgotten Land er et helt igennem solidt eventyr og en forfriskende fornyelse af Kirby-serien. Her er masser af kreative ideer, sjove evner og stærkt banedesign. Det er blot ærgerligt at de fleste vil kunne gennemføre det uden at anstrenge sig, og den samlede spilletid derfor er knap så lang som den kunne have været.