Netflix i radikal kursændring: Snart kan din streaming-oplevelse blive afbrudt af reklamer

Kan du leve med reklamer, så kan du snart få adgang til et nyt og billigere Netflix-abonnement, lyder det fra selskabet, der samtidig planlægger at stramme reglerne for deling af abonnementer.

Artikel top billede

I slutningen af året planlægger Netflix at introducere et nyt billigt abonnement, der er reklamefinansieret.

Det skriver New York Times, der har set et notat, som Netflix har sendt til sine medarbejdere.

I notatet oplyser Netflix, at selskabet forventer at gøre det nye abonnement tilgængeligt i årets sidste kvartal.

Dermed opgiver selskabet sin mangeårige modstand mod reklameblokke, der forstyrrer brugernes streamingoplevelsen.

Selskabet annoncerede allerede reklame-planerne i forbindelse med det seneste kvartalsregnskab.

Erkender kursskifte

I forbindelse med kvartalsregnsskabet i sidste måned, der fik Netflix-aktien til styrtdykke med 30 procent, anerkendte selskabets stifter og topchef Reed Hastings, at indfasningen af reklamer var udtryk for et kursskifte.

”Folk som har fulgt Netflix ved, at jeg har været modstander af kompleksitet og reklamer, men en stor fan af den enkelthed, som abonnementsmodellen er udtryk for,” sagde han til amerikanske CNBC og tilføjede.

”Men jeg er en endnu større fan af forbrugernes mulighed for at vælge, og det giver rigtig meget mening at give de forbrugere, som ønsker et billigere abonnement og har en tolerance overfor reklamer mulighed for at vælge,” siger han.

I forbindelse med kvartalsregnskabet forlød det, at det nye reklamefinansierede abonnement vil blive indfaset i løbet af det næste år eller to, og New York Times noterer sig derfor, at meldingen om en introduktion i årets sidste kvartal lader til at være udtryk for, at lanceringsplanerne er blevet fremrykket.

Nye regler for deling af abonnementer

New York Times kan desuden meddele, at selskabet også planlægger at indføre en opstramning af mulighederne for, at brugerne kan dele adgangskoder med hinanden.

I notatet til medarbejderne oplyser Netflix, at de nye regler for deling af adgangskoder vil blive lanceret sammen med en række ”bredere regler, hvor brugerbetaling i forbindelse med deling.

I forbindelse med offentliggørelsen af kvartalsregnskabet i sidste måned understregede Netflix driftsdirektør Greg Peters, at selskabet ikke ønskede helt at fjerne muligheden for at familie og venner kan dele Netflix-abonnementer med hinanden.

”Så hvis du har en søster, der bor i en anden by og vil dele Netflix-abo med hinanden, så er det glimrende. Vi forsøger ikke at lukke ned for at i kan dele abonnement, men vi kommer til at sige til dig, at du skal betale lidt mere, hvis du ønsker at dele med hende,” sagde han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job