Top 100:Her er de 69 bedste danske it-konsulenthuse lige nu: Se listen

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Det er på tide, at danske SMV'er realiserer deres AI-potentiale

Klumme: Teknologien har for længst passeret den eksperimenterende fase, og er nu moden til at blive anvendt i langt de fleste virksomheder. Men samtidig dog så ’ny’, at der er seriøse konkurrencefordele at hente, hvis man investerer nu.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

En dugfrisk undersøgelse fra Industriens Fond og Teknologisk Institut viser heldigvis, at flere danske produktionsvirksomheder er ved at få øjnene op for de mange fordele, der er ved brug af kunstig intelligens.

I dag er det 13 procent af virksomhederne, der bruger kunstig intelligens mod seks pricent tilbage i 2018.

Det er godt - om end det gerne må gå hurtigere - for alternativet er at blive overhalet af de virksomheder, der indoptager teknologien i både drift og udvikling hurtigere.

Danmark er kendt for etisk og ansvarlig omgang med ny teknologi. Det giver os en unik konkurrencefordel i koblingen med bæredygtighed og etisk intelligente løsninger. Det skal flere danske virksomheder drage fordel af.

Det er også afsættet for AI-prisen, som vi netop har uddelt for anden gang.

I år gik prisen til BKI, der ved at lade algoritmer sikre den gode kaffesmag, effektiviserer arbejdsprocesserne og får frigivet ressourcer til innovation.

Det er kreativt, det er effektivt og et stærkt eksempel på, hvordan kunstig intelligens kan skabe direkte værdi - her i form af driftsoptimering.

Vi tror på det gode eksempels magt: Ved at opleve hvordan andre har anvendt ny teknologi til at løse konkrete problemstillinger, får vi teknologien ned i øjenhøjde - og det er afgørende for, at endnu flere virksomheder kommer i gang.

AI for alle

Vi vil gerne sende et tydeligt signal om, at kunstig intelligens netop er for alle: Både den lille start-up såvel som den større produktionsvirksomhed – og især for dem, der i en travl hverdag kan have svært ved at finde tid og ressourcer til at sætte sig ind i ny teknologi.

Til dem er det vigtigt at sige, at kunstig intelligens ikke er den komplekse, uoverskuelige størrelse, som den (alt for) ofte fremstilles som.

Virkeligheden er den, at kunstig intelligens i dag er et håndgribeligt værktøj, der hurtigt identificerer mønstre i store datamængder og dermed danner solidt grundlag for beslutningsprocesser.

Ultimativt vil teknologien medføre nye vækstsektorer samt nye og flere arbejdspladser. Tilmed kan simple AI-løsninger i dag tilgås som en service på et væld af platforme, som er lige til at gå til.

Undersøgelsen viser også, at de virksomheder, der anvender kunstig intelligens, er mere innovative og klarer sig bedre på helt centrale parametre som produktudvikling, interne processer og prissætning.

Det er nu, virksomhederne skal i gang

Og det er nu, der skal sættes strøm til udviklingen.

For teknologien har for længst passeret den eksperimenterende fase, og er nu moden til at blive anvendt i langt de fleste virksomheder.

Men samtidig dog så ’ny’, at der er seriøse konkurrencefordele at hente, hvis man investerer nu. Med fordel kan man starte der, hvor der er åbenlyse driftsfordele at hente. Et par eksempler:

Ved hjælp af kunstig intelligens har Syncsense, der tilbyder VR-træning til samfundets svageste, gjort deres træningsudstyr kompatibelt med øvrigt træningsudstyr i sundhedsvæsnet – og dermed skaleret og øget brugervenlighed i samme omgang.

Eller hos brændselscelle-producenten SerEnergy, der bl.a. omdanner grøn elektricitet til bæredygtige brændstoffer.

Her har man traditionelt brugt ansatte til fejl- og kvalitetssikring, men ved at fodre en algoritme med data er virksomheden nu kommet meget nær en automatisering af processen. Det frigiver ressourcer til andre opgaver.

Er man ikke optimeret i sin drift, så er der ikke ressourcer til at investere i den innovation, der vil blive afgørende for succes.

Derfor skal endnu flere lade sig inspirere af hinanden og komme godt i gang med kunstig intelligens.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital