GN Store Nord vil ind på spilmarkedet

Børsnoterede GN Store Nord overvejer en satsning på det voksende milliardmarked for headsets til spil og internettelefoni. Selskabet har i forvejen en hastigt voksende forretning inden for mobile headsets, men ser et spændende spilmarked i specielt USA.

Teknologikoncernen GN Store Nord overvejer at gå ind på markedet for headsets til spil og internettelefoni, skriver Reuters.

GN Store Nord har i forvejen en hurtigt voksende forretning inden for mobile headsets gennem selskabet GN Netcom, men ser store muligheder i at også at udvikle headsets til pc- og konsolspil og internettelefoni.

- Det er et pænt stort marked med meget høje vækstrater og et relevant område, som vi bestemt overvejer, siger administrerende direktør Jørn Kildegaard til Reuters.

Et eventuelt indtog vil komme i 2005. GN Store Nord forventer, at markedet vil vokse med næsten 70 procent til en værdi på 14 milliarder kroner i 2008.

Konkurrenten langt foran

Konkurrenten Plantronics sidder allerede godt på markedet, og ifølge selskabet har en række storsælgende spil sammen med billig internettelefoni været med til at skabe stor efterspørgsel efter selskabets headsets.

Topchef Ken Kannappan siger til Reuters, at selskabet specielt nyder godt af spil som Doom 3 og Call of Duty, hvor spillerne konkurrerer og taler med hinanden over nettet.

Plantronics har en aftale med Microsoft, hvorunder selskabet blandt andet leverer headsets til det storsælgende Xbox-spil Halo 2, der på kort tid er langet over disken fem millioner gange.

Aftalen med Microsoft vil være med til at øge Plantronics' omsætning til mere end 800 millioner kroner i årets fjerde kvartal, en stigning på omkring 40 procent i forhold til samme periode sidste år.

Plantronics har også en aftale med telefonitjenesten Skype, så man for eksempel i danske varehuse kan købe Plantronics-headsets, hvor der følger taletid til Skype med i købet.

Ifølge Reuters tegner GN Store Nords mobildivision sig for en femtedel af den samlede omsætning i koncernen, og det danske selskab mener selv at sidde på en tredjedel af verdensmarkedet for mobile headsets.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S