Skatteministeriet vil fjerne cd-afgift

For at få bugt med den private import af cd- og dvd-skiver anbefaler Skatteministeriet, at afgiften på produkterne helt fjernes og at kunstnerne i stedet belønnes direkte fra finansloven. Det giver gevinst til samfundet, lyder vurderingen.

Der er samfundsmæssig en økonomisk gevinst ved at fjerne afgiften på cd- og dvd-skiver og i stedet opkræve pengene over indkomstskatten og forære dem til kunstnerne.

Anbefalingen kommer i en rapport fra Skatteministeriet, der vurderer, at den økonomiske gevinst kan være på op til 52 millioner kroner, hvis man fjerner afgiften helt. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Rapporten, der er udarbejdet for at finde tiltag, der skal sætte en stopper for den private import via grænse- og internethandel, konkluderer, at man kan halvere afgiften fra det nuværende niveau på 9,68 kroner på dvd-skiver, uden at det går ud over provenuet.

I Tyskland er afgiften på en dvd-skive på 1,26 kroner. En typisk blank dvd-skive, som kan købes for omkring 29 kroner i en dansk butik, kan købes syd for grænsen til mellem otte og 12 kroner. På internettet kan de købes til priser helt ned til 3,45 kroner.

I Danmark blev der solgt 9,15 millioner blanke cd- og dvd-skiver i 2003, og Copy-Dan hentede 55 millioner kroner på den konto. Embedsmændene vurderer, at samfundet hellere skulle give pengene via finansloven.

I Copy-Dan ser man positivt på ideen, som man sammenligner med biblioteksordningen.

Formand Arne Würgler mener dog, at den nuværende ordning er fin og tror ikke på at grænsehandlen med blanke cd-skiver er så omfattende som Skatteministeriet vurderer.

Afgiften på cd-skiver blev nedsat for et år siden til 1,75 kroner fra 4,17 kroner og Skatteministeriet vurderer, at salget vil øges over 60 procent i år, da prisforskellen til grænsebutikkerne er indsnævret.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S