TDC bremser Cybercitys bredbåndstelefoni

Sløvhed fra TDC forhindrer internetudbyderen Cybercity i at levere bredbåndstelefoni til cirka 30 procent af selskabets omkring 70.000 kunder. Problemet er, at TDC tøver med at sikre samtalekvaliteten på de centraler, hvor Cybercity bruger TDC's udstyr.

Mere end tre måneder efter, at selskabet lancerede bredbåndstelefoni, kan omkring 30 procent af Cybercitys 70.000 kunder stadig ikke bruge deres bredbåndsforbindelse til telefoni.

Det skyldes, at TDC ikke kan levere den rette løsning, der sikrer Quality of Service (QoS) på de centraler, hvor Cybercity står uden eget udstyr.

For Cybercity er det en nødvendighed, hvis kunderne skal have adgang til produktet Cybercity Telefoni.

Utilfredsstillende
- Vi finder det ikke tilfredsstillende, at der skal gå så lang tid for at få adgang til den her ydelse, for det har forhindret os i at levere ny telefoni til et bredere marked, siger Jesper Hansen, Cybercitys tekniske direktør.

Internetudbyderen forventer inden nytår at runde 4.000 kunder, som betaler mellem 120 kroner og 149 kroner om måneden for at ringe ubegrænset til andre fastnettelefoner.

Modsat mange andre udbydere af bredbåndstelefoni har Cybercity haft stor fokus på, at kvaliteten skal være den samme, som man er vant til fra traditionelle fastnettelefoner.

Derfor skal Cybercity have fuld kontrol over signalet hele vejen, og det kan indtil videre kun lade sig gøre på de 108 telefoncentraler, hvor Cybercity har opstillet sit eget udstyr.

Der er i alt omkring 1.600 telefoncentraler, og på fleste af dem lejer Cybercity altså en linje hos TDC efter en model, der er kendt som bitstream access.

Afvist i første omgang

Derfor kontaktede Cybercity allerede i august 2003 TDC for at høre, om selskabet kunne tilbyde Quality of Service på de mange centraler, hvor Cybercity benytter bitstream access.

I første omgang blev det til et afslag, men efter en henvendelse fra Cybercity til IT- og Telestyrelsen meldte TDC sig alligevel klar.

De to selskaber nåede frem til, at TDC skulle begynde at tilbyde ydelsen til Cybercity i fjerde kvartal i år, hvilket ville falde sammen med, at Cybercity lancerede bredbåndstelefoni til sine kunder.

Sidst i oktober sendte TDC så et brev, der rykkede datoen til første kvartal næste år.

- Det er cirka 30 procent af vores kunder, som vi må sige til, at vi ikke kan levere. Så vi er selvfølgelig meget spændte på, om vi får det i første kvartal næste år, men vi er også spændte på de kommercielle vilkår, siger Jesper Hansen fra Cybercity.

TDC har nemlig ikke oplyst endnu, hvor meget det kommer til at koste for selskaber, der vil benytte de nye ydelser. For internetudbydere som Cybercity kan det altså risikere at blive en dyr fornøjelse.

TDC afviser fast dato

Hos TDC afviser direktør Jens Hauge, at selskabet på noget tidspunkt har givet Cybercity en garanti for, hvornår den nye ydelse er klar. Heller ikke til første kvartal næste år kan TDC love, at ydelsen er klar.

- Vi er ikke forpligtet til at levere produkter, vi ikke har. Men på det her område går vi ind og udvikler og implementerer et produkt. Det betyder ikke, at vi har stillet en endelig plan op for, hvornår det er klart, siger Jens Hauge.

Cybercity er ikke det eneste selskab, der klager over den manglende mulighed for Quality of Service, når man benytter bitstream access.

I et høringssvar til IT- og Telestyrelsen skriver Tele2, at selskabet "finder det problematisk, at det ikke er muligt at købe samtrafikydelser af TDC med en tilstrækkelig høj kvalitet til, at der kan udbydes IP-telefoni i tilstrækkelig kvalitet".

Forsinkelsen af produktet falder tilfældigvis sammen med, at TDC selv vil lancere bredbåndstelefoni til sine privatkunder allerede her til jul. Det har TDC meldt ud tidligere på året.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S