Uni-C vil have telefonnumre på nettet

Tiden er inde til, at danske telefonnumre får deres egne adresser på internettet. Det mener det statslige it-selskab Uni-C, der har søgt om tilladelse til at drive en såkaldt ENUM-tjeneste i Danmark. Med den vil danskerne i fremtiden kunne bruge det samme telefonnummer til både mobiltelefoni, IP-telefoni og sågar e-mails.

Det statslige it-selskab Uni-C presser nu på for, at danskernes telefonnumre får deres egne adresser på internettet.

Selskabet har derfor søgt IT- og Telestyrelsen om at få lov til at drive den danske udgave af den internationale ENUM-tjeneste, der gør det muligt at slå et telefonnummer op på nettet og se, hvilke funktioner der hører til det.

- Tanken med ENUM er, at man bruger et telefonnummer som domænenavn. Det vil sige, at skriver man telefonnummeret som IP-adresse, så kommer det til den service, man gerne vil have, siger chefkonsulent Frode Greisen fra Uni-C.

ENUM er navnet på en protokol skabt af Internet Engineering Task Force (IETF), og i al sin simpelhed oversætter den traditionelle telefonnumre til en adresse på nettet.

Nye tjenester

Hvis Uni-C får held med sin ansøgning, betyder det, at danske telefonnumre fremover får deres egen adresse på nettet under det overordnede domænenavn 5.4.e164.arpa.

IDG Danmark, som udgiver Computerworld Online, har telefonnummeret 77300300, og det nummer vil på nettet derfor få den kryptiske adresse 0.0.3.0.0.3.7.7.5.4.e164.arpa.

Internetadressen kan bruges til at udvikle en række nye tjenester inden for e-mails, fax og IP-telefoni, selv om det område af markedet stadig er meget umodent.

For eksempel kan et IP-telefoni-selskab i fremtiden slå et telefonnummer op på nettet og her få at vide, om det tilhører en anden IP-telefoni-kunde. I så fald kan opkald sendes over internettet i stedet for at skulle dirigeres ud over det traditionelle fastnet.

Ét nummer

En anden mulighed kunne være, at ejeren af telefonnummeret har valgt at koble det sammen med sin e-mail-adresse eller mobiltelefon, så et nummer benyttes til flere kommunikationsmedier.

- Inden for IP-telefoni kan man forestille sig, at systemet slår op i registret og sender en voice mail, hvis personen ikke er til stede, siger Frode Greisen.

I første omgang vil Uni-C dog kun drive selve navneserveren, som kan sammenlignes med en telefonbog, der fortæller, hvor de enkelte telefonnumre hører til.

Det bliver herefter op til de enkelte teleselskaber, lige fra store TDC til lille Musimi, at opbevare oplysninger om de enkelte kunder og udvikle de nødvendige tjenester.

Tiden er moden

Allerede i 2002 sendte IT- og Telestyrelsen spørgsmålet om ENUM i høring. Dengang var konklusionen blandt de få høringssvar, at ENUM var på et tidligt udviklingsstadium uden kommercielle muligheder i den nærmeste fremtid.

Nu mener Uni-C dog, at tiden er moden til at få en dansk tjeneste op at køre, så branchen har mulighed for at prøve det og begynde udviklingen af tjenester. Også selv om der ikke på nuværende tidspunkter findes tjenester.

- Det handler lidt om hønen og ægget. Operatørerne vil ikke udvikle noget, hvis der ikke er en navnetjeneste, siger Frode Greisen.

Spørgsmålet, om Uni-C skal have lov til at drive tjenesten, har netop været til høring. Selskabet har haft en ENUM-tjeneste i test siden foråret, så Uni-C er klar til at sætte gang i serveren med det samme, tilladelsen ryger ind gennem brevsprækken.

Gratis tjeneste

Herefter vil selskabet sende en invitation ud til de danske teleselskaber, så de i samarbejde kan diskutere, hvordan den gratis ENUM-tjeneste skal fungere i praksis.

- Omkostningerne ved at sætte det op er små, og det er derfor, at vi i første omgang vil gøre det uden omkostninger for brugerne, siger Frode Greisen.

Han overvejer også, om Uni-C måske selv skal deltage i udviklingen af tjenester, eksempelvis i samarbejde med IP-telefoni-selskaber.

Computerworld Online beskrev onsdag, hvordan IP-telefoni-opkald oftest sendes via det traditionelle fastnet, fordi IP-telefoni-selskaberne mangler en samlet database at slå op i, hvor de kan tjekke, om et telefonnummer tilhører en anden IP-telefoni-kunde.

- Hvis vi kan finde samarbejdspartnere, vil vi gerne prøve at bygge nogle tjenester. Hvis IP-telefoni-selskaberne synes, at det her vil være en god database til at finde numre, så synes vi, at det er alle tiders, siger Frode Greisen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S