Danske virksomheder for svage til CRM

Danske virksomheder er ikke dygtige nok til at anvende it-systemer til kundestyring, CRM, sammenlignet med virksomheder i resten af Europa. Udnyttelsen begrænses alt for ofte til salg og markedsføring, mens de strategiske anvendelsesmuligheder overses.

Udbyttet af danske virksomheders systemer til kundestyring, CRM, er småt i europæisk sammenligning, da virksomhederne i Danmark ikke bruger CRM som et strategisk redskab.

Det konkluderer en interview-undersøgelse, som IBM's internationale researchafdeling har foretaget.

- Alt for mange danske virksomheder ser for snævert på CRM-begrebet. Vi er ikke gode nok til at udnytte CRM-systemerne til at understøtte alle kundeorienterede forretningsprocesser på tværs af virksomheden, siger Henrik Bodskov, som er leder af IBM's CRM-specialister i Norden.

Ifølge undersøgelsen har de danske virksomheder udelukkende set CRM som et redskab til støtte for salg og markedsføring.

Kun halvt så mange CRM-projekter i Danmark omfatter hele virksomheden sammenlignet med resten af Europa.

- Udbredelsen af CRM-systemer er stadig relativ beskeden herhjemme, så tallene kan afspejle at markedet endnu ikke er modnet, samt at vi har en forholdsvis stor andel af små og mellemstore virksomheder, siger Poul Skouboe, der er konsulent hos Rambøll Management.

Bedst i Norden

Rambøll konkluderede i sin e-business Nordic 2004-rapport i oktober, at Danmark er længst fremme i Norden med at bruge CRM. Fokus i den undersøgelse var dog mere på udbredelsen end anvendelsen, som IBM har sat luppen over.

CRM-software har hidtil ligget i et prisleje, som har afskåret en del af de mindre danske virksomheder i at bruge det, men Rambøll Management vurderer, at et skifte er på vej.

- Der er ret mange virksomheder, som mener at de vil benytte CRM inden for den nærmeste fremtid, siger Poul Skouboe.

Færre tilfredse

IBM-undersøgelsen viser dog, at de danske virksomheder er mindre tilfredse med deres CRM-systemer. Kun 15 procent af danske virksomheder, som allerede anvender CRM, anser deres CRM-projekter for vellykkede sammenlignet med 32 procent i det øvrige Europa. De danske virksomheder prioriterer også CRM anderledes.

Hvor europæiske virksomheder i gennemsnit prioriterer kendskab til kunden og kundeservice højest er omkostningsbesparelser det væsentligste for de danske virksomheder, påpeger undersøgelsen.

Endelig mener undersøgelsens forfattere, at CRM-initiativer, der er forankret i virksomhedens øverste ledelse og implementeret bredt i virksomheden, har 25 til 50 procent større chance for at blive en succes.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere