Web-reklamer vokser 26 procent om året

Antallet af reklamer på internettet voksede med 26 procent i Danmark i det seneste år. Dermed ligger Danmark en anelse over det Europæiske gennemsnit på 24 procent. De største stigninger er sket i Sverige, Frankrig og Holland.

Internet-brugere bliver bombarderet med et støt stigende antal reklamer, der i det seneste år er vokset 26 procent herhjemme. Det skriver Financial Times.

Tallene stammer fra en europæisk undersøgelse foretaget af Nielsen/Netratings, og de støtter udsagn om at internet-reklamer øger sin popularitet.

Antallet af reklamer på europæiske websider nåede 94.939 i november 2004, en forøgelse på 24 procent fra 76.375 reklamer i samme måned året før.

Størst stigning i antallet af reklamer opnåede Sverige med et løft på 55 procent. Herefter kom Frankrig med 41 procents vækst og Holland med en stigning på 29 procent.

Herudover opnåede Storbritannien, Italien og Schweiz bedre vækstrater end Danmark, mens Østrig, Tyskland, Norge, Spanien og Belgien lå under.

Undersøgelsen fra Nielsen har kun talt antallet af reklamer, og ikke beløbene, som er spenderet på dem. Samtidig fokuserede den hovedsageligt på bannere og lignende, og ikke på pop-up-reklamer.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S