Hård fødsel for popup-reklamens afløser

Speciel webkode gør det muligt at vise annoncer i et nyt lag i browseren uden at åbne et nyt vindue, men kun få danske sites benytter teknikken. Samtidig afskyr brugerne det lige så meget som de popup-reklamer, som teknikken afløser. Selv ser branchen en større fremtid i videoannoncer.

Nye annoncetyper på nettet vinder langsomt frem, mens de forhadte popup-annoncer, der af sig selv åbner nye browservinduer, er på hastigt tilbagetog.

Mange web-steder har allerede valgt at boykotte popup-annoncer, og annoncetypen fik, hvad der ligner det endelige dødsstød, da Microsoft valgte at blokere for dem i den seneste udgave af browseren Internet Explorer.

Ifølge tyske Adtech, der leverer annonceteknologi til en række store danske medier, har det betydet, at 49 procent af alle popup-annoncer i dag blokeres og derfor aldrig vises til brugeren.

Dynamisk HTML

Afløseren har dog længe været på plads.

Med dynamisk HTML - den kode, der skaber en webside - er det nemlig muligt at lave flere lag på en webside, så annoncer fortsat står oven på den eksisterende tekst uden at åbne et nyt browservindue.

Teknikken er på engelsk kendt som layers, men hos Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) er indtrykket, at kun få danske sites gør brug af mulighederne i det nye format.

- Der vil komme layers, men ikke noget, der kommer til at ligge og irritere for meget. Der vil udvikle sig diskrete måder at bruge det på. Det er ikke sådan, at man finder på noget lige så slemt, fordi popup-reklamer nu blokeres, siger Jon Lund, direktør for FDIM.

Avancerede reklamer

Med DHTML og layers er det muligt at lave meget avancerede annoncer, som eksempelvis figurer, der flyver ind og ud af skærmen eller videoklip, der afspilles henover teksten.

Adtech har allerede udviklet en løsning, der opdager eventuelle popup-blokeringer og i stedet viser annoncen som DHTML.

Internetportalen Jubii er et af de danske selskaber, der har taget teknikken til sig, og her blev mange annoncer konverteret til DHTML, da popup-reklamer blev droppet for mere end et år siden.

- DHTML er ikke lige så effektivt som popup-reklamer, det er der ingen tvivl om. Men DHTML giver gode reklamer, for du kan lave en masse kreative løsninger, som du ikke kan med popup, siger Peter Lundsgaard, administrerende direktør for Jubii.

Irriterede brugere

Han mener, at de nye reklametyper er langt mindre irriterende end popup-reklamer, fordi de åbnes i et og samme browservindue.

- Der er meget stor forskel, for hvis du forestiller dig en traditionel popup- eller popunder-reklamer, så ligger den der stadig, når du lukker dit browservindue, siger Peter Lundsgaard.

Jubii har samtidig sat en grænse på 20 kilobyte for bannerreklamerne, så de ikke kræver alt for mange ressourcer og på den måde irriterer brugerne.

En ny undersøgelse med 2.500 deltagere fra mediebureauet OMD Digital viser dog, at brugerne finder det nye reklameformat lige så irriterende, som de popup-reklamer det afløser.

Bureauet advarer om, at det kunne føre til en ny boykot fra store websteder og opfordrer derfor til at bruge formatet ansvarligt.

Balancegang

Jon Lund fra FDIM mener, at det er en balance, som danske web-steder er meget opmærksom på.

- Folk er på hjemmesiden med et formål, og det formål er sjældent at se reklamer. Omvendt skal reklamerne bemærkes, og det er den grænse, man prøver at finde, siger han.

I sidste ende handler reklamer om indtægter. Indtægter, som skal finansiere indholdet på de mange danske web-steder, hvor man endnu mangler at finde en succesfuld forretningsmodel, der inkluderer betaling.

Og her tror hverken Jon Lund fra FDIM eller Peter Lundsgaard fra Jubii, at DHTML-annoncer giver det helt store indtjeningspotentiale.

Tror på videoannoncer

De sætter i stedet deres lid til målrettede tekstreklamer og videoannoncer, som allerede er begyndt at vinde indpas på danske hjemmesider.

- Pengene skal fremover tjenes på videobannere, for erfaringerne fra det seneste års tid er fantastiske. Folk forstår budskabet på en helt anden måde, end hvis det er et traditionelt banner, siger Jon Lund.

Samtidig erkender han, at branchen med popup-reklamens død er gået glip af et meget effektivt værktøj.

Ifølge FDIM omsatte danske internetmedier i tredje kvartal 2004 for omkring 77 millioner kroner.

En europæisk undersøgelse fra firmaet Nielsen/Netratings viste i sidste uge, at antallet af reklamer på internettet i 2004 voksede med 26 procent i Danmark, en smule over det europæiske gennemsnit.

FDIM afholder torsdag aften Internet Award Show 2005 på spillestedet Vega i København. Her kåres de bedste danske netannoncer i 2004.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S